Hvězda dětských písničkářských soutěží, pak vítězka hned prvního Krtečka pro písničkáře ze Zahrady. Její debutové album Žiju, na kterém měl velký podíl producent a aranžér Stano Palúch, bylo výborné snad až překvapivě. Od té doby o sobě sice dává vědět (za zmínku rozhodně stojí projekt Panoptikum), ale aspoň v oblasti sólových desek to vypadalo na ztrátu tempa. Nicméně, po šestileté pauze přišlo album , opět ve spolupráci se Palúchem; Jirka moravský Brabec o desce napsal, že to je pro něj jedno ze tří nejlepších alb roku 2009. Jak se pak ukázalo, zdaleka ne jen pro něj. Nejprve, co druhé album není: není to žádné Žiju 2, k čemuž by mohlo svádět předchozí dvojí uvedení jména Stana Palúcha. První album bylo co se obsahu týče běžně písničkové s aranžemi směřovanými do new acoustic music, kapelovým soundem a najazzlými kapelníkovými houslemi jako určujícím nástrojem. Současné album se navzdory všem průběžným Žofiiným pokusům o různé kapely určitě víc vrací k obrazu písničkářského hraní. Místo předchozí kytary Miša Vavra s dokonale vysoustruženými tóny si Kabelková tentokrát hraje na kytaru sama, rozvolněně, snad i obyčejně, autenticky – a převážně beglajtově (kdo si myslíte, že písničkářky musí používat prstovou techniku?) Většina skladeb je obarvená ještě nějakým nástrojem – nejčastěji příčnou flétnou (Petra Klementová) nebo klavírem (Palúch). Třikrát zazní kontrabas (Tomáš Baroš), dvakrát trubka či křídlovka (Miroslav Hloucal), Palúchovy housle si tentokrát užijeme jen dvakrát, v hodně odlišném posazu a pokaždé výborně promyšlené. Skvěle zní cimbál Marcela Comendanta ve skladbě 2 v 1. Ale co je velmi důležité – ani naznačený sound „kytara obarvená něčím“ není dogma: hned v šesti písničkách ze šestnácti se totiž kytara vůbec neozve. Žofii doprovází piáno elektrické (Rozloučení) i akustické spolu s ťukáním metronomu – hodin (Povětruše), malé jazzové combo piáno – křídlovka – kontrabas (Topolí), jednou zpívá Kabelková jenom do klinkání dvojice kalimb (Moře). Rafinovaný doprovod skladby Průvan tvoří několikanásobné staccatované housle a flétna, v Sestřičce svěřil aranžér (na této desce nepodepsaný; snad Kabelková?) doprovod programátorovi zvukových strojů. Určitě tedy nejde mluvit o nějakém jednotícím zvuku alba, zato o jednotící náladě určitě ano. Expresivita, zasněnost, ponoření do vlastního nitra, častá nervnost doprovodů v kontrastu s určitou vláčností (tempa jsou spíš volnější – ale ne všechna), záměrná apartnost alba (třeba poněkud nepraktická podoba cédéčka – větší než obvyklý rozměr a absence jakékoli krabičky – ale i stylizované foto, na kterém jsem Žofii málem nepoznal), v hudbě i textech znepokojivé momenty či zárodky konfliktů: už slyším, jak mnozí hodnotitelé hovoří o „depkách“. K takovému hodnocení se určitě neuchýlím: Peřiny z vody jsou atmosférické album, kde jednotlivé skladby jsou často spíš náladovými črtami než písničkami v nejvlastnějším slova smyslu. Pochutnáme si tu na opravdu velké dynamice: Žofie vyšeptává celou písničku (Rozloučení) i předvede velký „vesmírný“ vokál (závěr skladby Na poli po kukuřici). Ostatně krásný hlas bylo první, co mě na Žofii Kabelkové zaujalo ještě v jejích dětských začátcích, a ani tentokrát v tomto směru nezklamala. Druhé a další hlasy, které si sama nazpívala, používá s rozmyslem, ale nijak zvlášť s nimi nešetří. Nejde-li o písničky, které si mají všichni zazpívat, tak možná není důležitá velká zpěvnost melodií. Přesto postrádám víc výraznějších melodických nápadů, i když některé se velmi povedly: 2 v 1, Průvan, Polovina a nejvíc asi Rozloučení – prostá melodie na pár tónů. Zásadní na melodiích je, jak slouží celkové náladě alba; totéž se tu dá ovšem říct o textech, z nichž dva (Sestřička a Na poli po kukuřici) napsal Marcel Kříž. Texty jsou – jak již naznačeno – převážně lyrické a téměř výhradně osobní; výjimkou je „povodňová“ Velká voda. Ta je zřídkavým pokusem o delší příběh, větší počet textů se ale rozsahem blíží pouze šestiřádkové Povětruši. Nečekejte verše jak břit: spíš tu najdete „takový ty slova jako čmeláčky“, jen často bez toho medu. A pokud se vám stává, že někdy u některých textů napoprvé nevíte úplně přesně o čem jsou, u řady písní tohoto alba vám nejspíš opakované poslechy nepomohou. Nezoufejte: to jsou ty texty, ve kterých si můžete hledat i nacházet, co jen chcete; tak to s dobrou poezií tohoto typu chodí. Navzdory všem dosavadním chválám se musím přiznat, že od samého začátku poslouchání Peřin z vody bylo jasné, že se mi předchozí Žofiino album líbí víc. Ale to je jen můj osobní vkus, moje příchylnost k některým druhům hudebně slovesného vyjádření. I pro mě je toto album cenným příspěvkem k muzice roku 2009 a díky za něj. A podstatnější než já jsou v tomto případě moji kolegové, kteří udělili albu Peřiny z vody nominaci pro hlasování o Anděla v kategorii folk a country.
Žofie Kabelková: Velká voda, Rybí ticho, Průvan, Bezhlavě, Sestřičko, 2 v 1, Chci, Polovina, Někde tady, Moře, Umrzly lekníny, Zlodějka okamžiků, Na poli po kukuřici, Rozloučení, Topolí, Povětruše Malé vydavatelství plovoucí na kře, 2009, celkový čas 49:59. Sdílet na...
Kam dál? » Žofie Kabelková - osobně (demo) (Vláďa Šaolín Konopas)» Mikrák volný pro každého aneb Voda, samá voda (Slávka -vy-)» Peřina z hudby (Miloš Keller)» Houpací kůň aneb jednou jsi dole, jednou nahoře (FOLKtime.cz)» Únorový UnderFolk: Žofie Kabelková a Durmančiny Bylinky (Saša Niklíčková)
|
Zemřel Karel Vidimský - Cimbura...
...včera se k Cimburovi vydala i Kytka, jeho žena....
Folkaliště: mé úplně první dojmy...
Byl jsem tam, slyšel jsem perfektní zvuk i muziku,...
Folkaliště: mé úplně první dojmy...
Jen prosím o trochu shovívavosti k Tesákovi (René ...
Folkaliště: mé úplně první dojmy...
Jinak , děkujeme za krásný článek a podnětné postř...
Folkaliště: mé úplně první dojmy...
Jen malý dovětek k malé scéně. Zde vystupují nejen...
Nejvyšší prkno pro Jarabáky
Vaši Jarabáci