![]() |
03.09.2003 Jablkoň - Devátá vlna: jak to všechno začalo (Tomáš Hrubý) |
![]() |
![]() |
![]() |
Velké recenze | ||||||||||
Jablkoň - Devátá vlna. Supraphon, 2003. Celkový čas 57:10.
Kytary jsou v jablkoní hudbě samozřejmě blíže pólu "Händel" (Smuteční tanec by chvílemi mohl být opravdu Händelovým dílkem). Jsou opatřeny nylonovými strunami a hraje se na ně dost klasicky. Rychlá tremola či laufy jsou technicky náročné, ale nikdy se neozve pasáž, která by vysloveně loudila o potlesk za "sólo". Blízko pračlověku je part perkusí a bicích, ale je to pračlověk v nás; kde by ten paleolitický vzal baterii soudobých předmětů, které tu Podobský rozeznívá? Zato tzv. zpěv: nahrávky z doby kamenné se sice nedochovaly, ale chci věřit, že všelijaké "ty-dum-ta-ká" se i s příslušným převalováním a kroucením naučil Němec přímo od pračlověka Janečka. To jsou stavební kameny skladeb: hostům patří jen málo prostoru. K tomu nejzásadnějšímu patří kratší Baba Aga a Kolotoč: na koncertech Jablkoně je můžete slyšet i dnes. Animato, Devátá vlna, Machalaj či Pulitr jsou rozsáhlejší a bohatší melodicky, harmonicky i rytmicky. Tři skladby mají dokonce text. Dva z nich, které napsala Zuzana Němcová (dnes Wirthová; Chmury a Lov na labutě), mají hlavně zvukomalebně - náladotvornou funkci a přednášejí se basovým vyšeptáváním či tuřím řevem. V bludišti je velmi překvapivě příběh a jeho autor (M. Němec) ho podává způsobem, který se nezadržitelně blíží zpěvu. Kromě deseti skladeb původního elpíčka si můžeme poslechnout i šest bonusů z let 1980-81, jakýchsi bonbónků umožňujících nahlédnout za oponu. Najdeme tu pokus "zjablkoňovat" klasické boogie-woogie (Bugi) nebo skladbu brazilského kytarového skladatele Hectora Villa-Lobos (Choros). Obě písničky (Výtoňské blues a zejména Dešťové slunce) naznačují svými ztišeně poetickými texty cestu, na kterou se vydal Michal Němec o 20 let později s Malou lesní Jablkoní, a osmdesátivteřinový kousek zase cestu, která zůstala slepá. Protože se jmenuje Jablkoň, hádám, že to měla být jakási erbovní skladbička, jenže je to jazzík, jak příjemný a kvalitní, tak snadno nahraditelný. O sedm let později si kapela postavila do čela prvního alba Babu Agu - velmi originální, syrovou a typickou skladbu - přesto, že tato na nás většinou útočí z pozice dvou akordů. O významu Deváté vlny svědčí fakt, že každou z původních deseti skladeb Jablkoň později minimálně jednou znovu nahrála. Zde je najdeme v nejpůvodnější podobě, s triem, které na pozadí zlaté éry českého folku rozjíždělo jízdu na dlouhé vlně. Sdílet na... Kam dál? » Rok 2014? Není to pozdě? (Miloš Keller)» Osobnosti české hudební scény jako průvodci světem Abendlandu (Bára Alex Kašparová)» Jablkoň Vykolejená (Galén)» Hodnocení desek („hvězdičkování“) v roce 2014 – rekapitulace (Miloš Keller)» Jablkoň v Zahradě (Líza Zima Urbanová)
Powered by !JoomlaComment 3.26
3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved." |
Spirituál kvartet v. Marien v tá...
Články o táborské Univerzitě čtu rád už proto, že ...
Ceny Anděl 2024 - výsledky 1. ko...
Nezávidím. Slyšel jsem Třešňáka a je to mimo kateg...
Lampa odešel
Mnohokrát jsme na vandru zpívali byl to skvělý kam...
Dost pozdní návrat banjisty Miro...
Spektrum pravidelně slýchám na regionálních akcích...
Dost pozdní návrat banjisty Miro...
Ahoj.kdysi jsem hrval ve skupine Spektrum Horni sl...
Hvězdy jihu 65 - Folk & Country ...
Pro úplnost: První album kapely Spolektiv ...a t...