![]() |
03.09.2003 Jablkoň - Devátá vlna: jak to všechno začalo (Tomáš Hrubý) |
![]() |
![]() |
![]() |
Velké recenze | ||||||||||
Jablkoň - Devátá vlna. Supraphon, 2003. Celkový čas 57:10.
Kytary jsou v jablkoní hudbě samozřejmě blíže pólu "Händel" (Smuteční tanec by chvílemi mohl být opravdu Händelovým dílkem). Jsou opatřeny nylonovými strunami a hraje se na ně dost klasicky. Rychlá tremola či laufy jsou technicky náročné, ale nikdy se neozve pasáž, která by vysloveně loudila o potlesk za "sólo". Blízko pračlověku je part perkusí a bicích, ale je to pračlověk v nás; kde by ten paleolitický vzal baterii soudobých předmětů, které tu Podobský rozeznívá? Zato tzv. zpěv: nahrávky z doby kamenné se sice nedochovaly, ale chci věřit, že všelijaké "ty-dum-ta-ká" se i s příslušným převalováním a kroucením naučil Němec přímo od pračlověka Janečka. To jsou stavební kameny skladeb: hostům patří jen málo prostoru. K tomu nejzásadnějšímu patří kratší Baba Aga a Kolotoč: na koncertech Jablkoně je můžete slyšet i dnes. Animato, Devátá vlna, Machalaj či Pulitr jsou rozsáhlejší a bohatší melodicky, harmonicky i rytmicky. Tři skladby mají dokonce text. Dva z nich, které napsala Zuzana Němcová (dnes Wirthová; Chmury a Lov na labutě), mají hlavně zvukomalebně - náladotvornou funkci a přednášejí se basovým vyšeptáváním či tuřím řevem. V bludišti je velmi překvapivě příběh a jeho autor (M. Němec) ho podává způsobem, který se nezadržitelně blíží zpěvu. Kromě deseti skladeb původního elpíčka si můžeme poslechnout i šest bonusů z let 1980-81, jakýchsi bonbónků umožňujících nahlédnout za oponu. Najdeme tu pokus "zjablkoňovat" klasické boogie-woogie (Bugi) nebo skladbu brazilského kytarového skladatele Hectora Villa-Lobos (Choros). Obě písničky (Výtoňské blues a zejména Dešťové slunce) naznačují svými ztišeně poetickými texty cestu, na kterou se vydal Michal Němec o 20 let později s Malou lesní Jablkoní, a osmdesátivteřinový kousek zase cestu, která zůstala slepá. Protože se jmenuje Jablkoň, hádám, že to měla být jakási erbovní skladbička, jenže je to jazzík, jak příjemný a kvalitní, tak snadno nahraditelný. O sedm let později si kapela postavila do čela prvního alba Babu Agu - velmi originální, syrovou a typickou skladbu - přesto, že tato na nás většinou útočí z pozice dvou akordů. O významu Deváté vlny svědčí fakt, že každou z původních deseti skladeb Jablkoň později minimálně jednou znovu nahrála. Zde je najdeme v nejpůvodnější podobě, s triem, které na pozadí zlaté éry českého folku rozjíždělo jízdu na dlouhé vlně. Sdílet na... Kam dál? » Výroční koncert 25 let Indies (Přemysl Štěpánek)» Zimní vydání festivalu Hradecký slunovrat a křest CD Půljablkoň (FOLKtime.cz)» Folk na ČT-Art v roce 2017 (Ivo Cicvárek - dramaturg cyklu)» Jablkoň Vykolejená (Galén)» Prezident na Hrad (Belmondo)
Powered by !JoomlaComment 3.26
3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved." |
Zadara CD drahý
Děkuju vám za poctivý zamyšlení, Miloši. Upřímně. ...
Folkový Anděl pro Roberta Křesťa...
Dobrý den, jen jsem chtěl posdílet letošní termíny...
Folkový Anděl pro Roberta Křesťa...
Přátelé, díky za to, že diskutujete, přijde mi to ...
Folkový Anděl pro Roberta Křesťa...
Je pravda, že nových objevů moc neznám, ale Marien...
Folkový Anděl pro Roberta Křesťa...
Pro mě se Druhá tráva dostala do žánru, který děla...
Folkový Anděl pro Roberta Křesťa...
Chápu Roberta Křesťana. Dokázal zase posunout Druh...