![]() |
14.10.2004 Ester Kočičková a Lubomír Nohavica: originálně i do hloubky (Tomáš Hrubý) |
![]() |
![]() |
![]() |
Velké recenze | ||||||||||
Ester Kočičková a Lubomír Nohavica - Druhé album. Rumpsum, 2003, celkový čas 52:51. Mrkněte po očku na booklet. Vezměte k tomu v úvahu, že Ester Kočičková je rozhodně víc herečka než muzikant. Nemáte obavu, že hodnocený kotouček bude poznamenán přehráváním, šansonovou šarží až hysterií víc, než unesete?
Pestrý je klavírní doprovod, neméně pestré pak i Lubošovy melodie: respektuji názor, že písničky s klavírem jsou šanson a věděl bych, které skladby cítit jako vzorové šansony (např. Třinácté tralala - emotivnější forma - nebo O kočkách a hvězdách něžnější varianta). Řada písní má ale různé příchutě: jazzovou (Až se dneska pověsím), bluesovou (Jen hlínu blues), jakousi starodávně popovou (Masné krámy), rusofilní (tentokrát kupodivu jen Grill Puškin - jediná Esteřina melodie) nebo eroticky barovou (O vodě a zradě). Nejfolkovější je asi úvodní Ukolébavka pro Kristinku (jediný Nohavicův text), zvukově odlišená použitím elektrického piána, do jehož klidného doprovodu Luboš v závěru sóluje na hammondky. Tématicky je tato písnička značně shodná s Plíhalovou Nultou hodinou; neobsahuje tolik jazykových perel, zato však hořkosladkou atmosféru nahlížení do nám nedosažitelných pohádek. Těžiště lze u obdobné tvorby oprávněně hledat v textech. První tvář textů Ester Kočičkové je ta očekávatelná: tématicky jsou to skandálně atraktivní temná zákoutí lidské společnosti i duše. Třinácté tralala z prostředí pornografického průmyslu, Kachnička o narkomance, O kočkách a hvězdách o uboze směšné zestárlé hvězdě? V drtivé většině textů se potkáme s řádným dílem deprese a chmur (i když nemusí jít o celkové vyznění). Z tohoto prvního pohledu vypadají typicky i některé hračičky, ve kterých si Kočičková libuje (vyznání "griluji" tam, kde bychom očekávali "miluji" - Grill Puškin). Jenže hodnocené texty patří - možná nečekaně - k těm, jež je třeba poslouchat víckrát po sobě a objevovat nové a nové vrstvy; jejich druhou tvář. Tak zjistíme, že Esteřina originalita není povrchní a laciná, ale opravdová a zajímavá. Spočívá ve stavbě textu (většinou jde o příběh: buď přímo v textu, nebo kdesi v pozadí) a ve velice zajímavém slovníku. Kočičková umí jít přímo na věc ("Dívej se kam čumíš/Jen se Líbo klidně poniž/jednáš s ním jak s jedem/takhle Karla nedovyho-/-no! A utírání?" - Třinácté tralala) nebo málem březinovsky básnit (Ledy v ráhnech už skřípou a dřou v lanoví/Zas hřívy se kornatí lvům/kdysi hustá srst líná ví proč nepoví?" - Námořnická). Soundtrack k pizzerii Sněhová královna je tak marnotratně nabitý rychle hrnutými textovými bonbónky, že je zážitkem už jen jeho čtení v bookletu. Typické jsou třeba skvělé Masné krámy: téma, že vztahy mezi muži a ženami jsou nejednoduché, podává Ester přes gastronomický žargon popisující opracování syrového masa (rozuměj: ženy). Je to originální, v prvním plánu jste zaujati extravagancí - a v druhém zjistíte, že je to výpověď jak hrom. Hned v prvních větách recenze píšu o Ester jako o zpěvačce: tou je ale ze všech funkcí nejméně. Její nevelký hlas je - jistě zásluhou pánů ze Studia V - nabízen bez velkých chyb, jenom v některých momentech (Jen hlínu blues) je znát, že ji malý rozsah přece jen omezuje. Ale tvorba Kočičkové a Nohavici není o kantiléně: Ester má hlas rozpoznatelný (to je důležité), důvěryhodný a souznějící s její a Lubošovou tvorbou. S písničkami, které - jak slyšíme hned - nikde neopisují a které - jak zjistíme později - složila, upravila a nahrála velmi obdařená dvojice, jejíž čas podle všeho ještě přijde. Sdílet na...
Powered by !JoomlaComment 3.26
3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved." |
Skvělé a neodrbané Ohrané pásmo ...
Neobjasnil jsem nic, protože jsem si včas nepřečet...
Skvělé a neodrbané Ohrané pásmo ...
Milý posluchači, poslechni si zítra Tomáše Hrubého...
Skvělé a neodrbané Ohrané pásmo ...
Opavdu je na tomto dvojcédé písnička Znamení blíže...
Tři kytaristi U třech kytar aneb...
Děkujeme za milá slova a těšíme se na další setkán...
Skvělá písnička do blbé doby (89...
Moc pěkně zahrané a zazpívané. Nejen tahle. Jste s...
Skvělá písnička do blbé doby (90...
...přesně takhle na mě dneska "Telegrafní cest...