19.07.2011 Robert Křesťan & Druhá tráva: po devíti letech smířlivější (Tomáš Hrubý) |
Velké recenze | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uběhlo devět let. Neuvěřitelných devět let už to bude od vyjití desky 1775 básní Emily Dickinsonové, předchozího autorského alba Roberta Křesťana. Kam se za tu dobu posunula Druhá tráva a čeho jsme se my, čekající, vlastně dočkali?
S trochou jízlivosti by bylo možno konstatovat, že od RK jsme se dočkali za devět let čtyř melodií. A devíti textů. Nesoulad je dán podílem na muzice členů Druhé trávy (Lubošové Malina a Novotný) i jediného – už v podstatě stálého - hosta Ivo Viktorina (klávesy) a také zařazením dvou dylanovek. Do nikoliv příliš vysokého, ale pro řadovky Druhé trávy téměř obvyklého počtu deseti skladeb doplňuje sestavu instrumentálka Mojo (autor Luboš Malina). U dylanovek se samozřejmě vkrádá otázka, jestli se jedná o „odpad“ z předchozího tématického alba. Jsem přesvědčen, že ne – a je to vlastně jedno, protože jsou především neuvěřitelně dobře souznějící s RK&DT. Jestliže jsem nad Dylanovkami žasl, jak je Křesťan dokázal věrně a přitom invenčně přeložit, jak jim sedí sound a aranže Druhé trávy jako vlastní, tak to je tentokrát už základní samozřejmost. Obě písně – oproti dylanovkám z Dylanovek ještě méně hitové a proslulé – jsou tentokrát natolik blízké Křesťanově melodice, že je možno při prvním poslechu CD zmateně tápat, které to vlastně jsou a kdo od koho je opsal. Platí to zejména o tříčtvrťové Every Grain of Sand (Každé zrnko písku) z alba křesťanského období Shot of Love (je zajímavé, jak snadno RK vypreparoval z českého textu – při vysoké věrnosti překladu - veškeré křesťanské názvuky). Series of Dreams (Řada snů) vyšla pouze na Bootleg Series a přes to, co jsem řekl o nevelké hitovosti, byla velmi příhodně vybrána jako otvírák alba. Co se týče původních skladeb, nechybí již v podstatě povinný a stále působivý waltz (Zas padne noc). Závěrečná titulka je pomalá a objímající melodie a z jejího dobře přiléhajícího textu mám poprvé pocit - po vší předchozí velké poezii - že se autor obrací přímo k nám. Z dalších melodií se mi ale víc líbí ty od „ostatních“: nejtvrdší folkrock tohoto alba Mississippi (Novotný), znepokojivě smutná Sto druhů šedi (Malina) a volně zpívající Kouzelnice (Viktorin); nutno zdůraznit, že všechny tři melodie skvěle pasují k Robertovým textům, velkolepým jako vždy. Na druhou stranu Blázni a toulaví psi mnoho nepřinášejí: slyším z nich leccos staršího, hlavně asi Když jsem jí zpíval. Instrumentálka Mojo s dominujícím banjem je nespoutaná peřej plná progresivních obratů melodických i harmonických, ale v pasážích pro dvě banja dovoluje také vzpomenout na dávnou poutnickou dvojici Malina – Křesťan. Co se týče aranží, přibylo ticha a pomlk, na druhou stranu se do hry vrátily nástroje, které jako by na 1775 básních Emily Dickinsonové trochu mizely. Nadále často drsně kvílí lap steel, ale důležité je i akustické dobro (obojí Luboš Novotný). Je tu i hodně banja, byť často nesynkopického a tedy spíš countryového než bluegrassového (Řada snů, Kouzelnice). V písni Ráno je zásadním rámcem mandolínový crosspicking, v Sto druzích šedé zase nezvyklé tóny arco basy v palcové poloze. Stylotvorné jsou i doprovodné nástroje: netuctová akustická kytara Emila Formánka (hrající i sóla), uměřené, ale hybné bicí Davida Landštofa a kontrabas Tomáše Lišky, který si umí říct o pozornost v pravou chvíli. Občas zazní i elektrická kytara (Formánek), low whistle (Malina – Každé zrnko písku), zmíněné klávesy (Viktorin – nejnápadněji jako akordeon v Marcipánu z Toleda) nebo dokonce zvonkohra (Malina – Sto druhů šedé). Dohromady lze říci, že aranže nehýří nějakými rafinovanými postupy: spíš celkem úspěšně párují obvyklý sound Druhé trávy s rovnými, masově přijatelnějšími postupy. Robert Křesťan možná chvílemi působí v roli barda, jehož hodnota je už v pouhém propůjčení hlasu, a jako by mírně ubíral plyn. Ano, nezpochybnitelnou hodnotou je skutečně každý jím zazpívaný tón, ale přesto je to škoda. Písničky zazpívané s vyšší mírou zaujetí (Kouzelnice) mě baví pořád víc. Sluší se zmínit, že základ desky byl natočen v Nashvillu (studio Quad). Na závěr si zkusme odpovědět na otázku z úvodu. 1775 básní Emily Dickinsonové nebyla hezká deska. Byla temná, v řadě svých výběžků plná zmaru, deprese, porážky, velmi dobře udělaná a nesmírně silná. Marcipán z Toleda je hladší, smířlivější, velmi dobře nahraný. Kdyby byla normální situace, ve které by si vládci selektorů – bez ohledu na žánry – za těch 20 let všimli velice kvalitní a mezinárodně úspěšné kapely s nesmírně charismatickým zpěvákem a tvůrcem, pak bych dokonce řekl, že Marcipán z Toleda je ze všech desek RK&DT nejvhodnější potravou pro komerční rádia. Ale přes tuto vyšší „sjízdnost“ a snad i pozitivnost Marcipánu z Toleda lze z jeho úžlabin vidět konec. Nějaký konec, různý konec. Jestli tak soudím podle textů? Jistě, převážně ano (Kouzelnice, Zas padne noc). Ale bohužel, nejsou to jediné příznaky konce.
Robert Křesťan & Druhá tráva: Marcipán z Toleda Vydavatel: Universal Music Vydáno: 2011 Hodnocení desky: 9,00/10 Seznam písní: Řada snů (Series of Dreams) • Zas padne noc • Mississippi • Sto druhů šedé • Ráno • Blázni a toulaví psi • Kouzelnice • Mojo • Každé zrnko písku (Every Grain of Sand) • Marcipán z Toleda Co o albu napsal Karel Fred Vodňanský: "Já zrovna nejsem moc na tidlikání, ale tohle je specifický druh a ještě v precizním provedení.." (10 bodů) Více komentářů v hodnocení desek Hodnotit můžete i vy, stačí se pouze zaregistrovat Sdílet na... Kam dál? » Soutěž o Marcipán z Toleda (FOLKtime.cz)» Nové CD Druhé trávy pokřtí Peter Rowan! (FOLKtime.cz)» Česká hudební akademie rozhodla o letošních nominacích na Ceny Anděl (Džexna)» Tony Trischka oslaví 25 let Druhé trávy na společném letním turné! (Agentura ADN)» Druhá tráva a Díl druhý ve Mlejně... (Džexna)
Powered by !JoomlaComment 3.26
3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved." |
Copyright © 2024 FOLKtime - Vaše brána do světa folku. Všechna práva vyhrazena.
Joomla! je svobodný software šířen pod GNU/GPL licencí.
Zemřel Karel Vidimský - Cimbura...
...včera se k Cimburovi vydala i Kytka, jeho žena....
Folkaliště: mé úplně první dojmy...
Byl jsem tam, slyšel jsem perfektní zvuk i muziku,...
Folkaliště: mé úplně první dojmy...
Jen prosím o trochu shovívavosti k Tesákovi (René ...
Folkaliště: mé úplně první dojmy...
Jinak , děkujeme za krásný článek a podnětné postř...
Folkaliště: mé úplně první dojmy...
Jen malý dovětek k malé scéně. Zde vystupují nejen...
Nejvyšší prkno pro Jarabáky
Vaši Jarabáci