gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

A FOLKtime zenei közösségeit a Energycasino digitális eszközei segítik az összekapcsolódásban.
14.06.2024 Optimální model byl známá písnička podaná nějak nově (Tomáš Hrubý)    PDF Tisk Email
Rozhovory
S Honzou Hučínem o Pětníku sebekritickém i charismatickém, odkrývání skrytých vrstev písničky a štěstí na zpěvačky
Již 12. ledna tohoto roku jste si mohli přečíst na tomto ctihodném hudebním serveru prohlášení kapelníka (vlastně akapelníka…) neméně ctihodné vokální skupiny Pětník Honzy Hučína, že se tato chystá v červnu – ano, v tomto panujícím červnu – ukončit činnost. Krátce poté jsem se rozhodl, že si skupina Pětník zaslouží rozhovor na rozloučenou a ten je právě teď před vámi na vašich monitorech.
Kdybych byl investigativní novinář zabývající se vnitropolitickými záležitostmi, musel - nebo tedy měl - bych teď deklarovat možný střet zájmů, neboť kdysi velmi dávno jsem měl s akapelou Pětník cosi společného. Přestože v kultuře nemusíme být na zpovídaný subjekt přísní, ale celkem milí, provedl jsem to tedy právě teď též a doufám, že to nebude na závadu, ale třeba i naopak, vzhledem k mým určitým znalostem vnitřností tohoto seskupení. A je to ode mne taky trošičku poděkování za krásné chvíle z jednoho roku (září 2001 – září 2002), kdy jsem s Pětníkem zpíval. (Sami teď vidíte, že ty znalosti jsou už pěkně historické…)
Následující rozhovor je zvláštní hybrid, protože jeho základ je vytvořen metodou „já Ti pošlu otázky a ty mně odpovědi“. Metodou, kterou nemám rád, ale tentokrát by bez ní rozhovor asi nestihl vzniknout. Takže aby to byl aspoň trochu rozhovor, ladili jsme ho v druhé fázi s Honzou nad běžícím diktafonem v jedné kavárně na náměstí Míru.
Ve zmíněném prohlášení z 12. ledna říkáš, že jste se „dostali do středního a lehce seniorského věku, dolehly na nás rodinné i pracovní povinnosti…“. Proto se ale kapely přece nerozcházejí. Dovolím si tedy začít od otázky, proč se vlastně Pětník dobrovolně rozpouští?
Honza Hučín
Honza Hučín
archiv Večery S
Nahromadilo se příliš mnoho omezujících podmínek, s nimiž se nedá fungovat tak, aby nás to ještě bavilo. Abychom vnímali Pětník jako příjemný koníček a ne jako tíživý závazek vůči ostatním členům i sobě.
Rozhodující je, že se teď do hlavního záběru dostaly obě naše zpěvačky. Nástup do zaměstnání po mateřské s dvakrát dvěma malými dětmi, to je dost vyčerpávající. Obě jsou učitelkami na základní škole. Začal být dost problém se sejít na zkoušku a mít volno na koncert. Jiní sice mají odrostlé děti, ale chtějí jezdit na hory, na dovolené, na akce s kamarády, nebo toho mají dost ze své práce a dalších zájmů. Když jsme dali dohromady kalendáře, vyšly z celého léta třeba jen dva víkendy, kdy jsme mohli někde vystupovat.
Jana vedle toho dostala možnost nahrát sólovou desku Jana P.S.: Ode zdi ke zdi a výsledek ji nadchl. Změnily se jí priority a Pětník se dostal na okraj. Po patnácti věrných letech v kapele by měla pochopitelně nárok na odchod s velkou slávou. Ovšem Ája už bez Jany pokračovat nechtěla.
Třetím důvodem je, že poslední sestava je – jak to nazvat? Řekněme introvertní, dobře slyšící a sebekritická, přitom s barvami hlasů, které není jednoduché dát dohromady. Takže převládl dojem, že nám to až tak moc nejde, nebudeme se cpát na hlavní scény a vlastně nepotřebujeme ani tak často vystupovat. A jelikož každý z nás je hudebně vyhraněný trochu jinak, vznikly potíže se shodnout na novém repertoáru.
Když se tohle všechno sečte, kapela začne stagnovat, vnímáš změnu nálady, pak zjistíš, že už ani sám nemáš motivaci.
Skočme na začátek: možná jsi už někde vyprávěl, proč jsi se vlastně rozhodl založit Pětník, ale určitě by bylo vhodné to říct i teď. Měl jsi přece Pramínek, kapelu „hodného folku“, sice rozhodně ne hvězdnou, ale tak nějak normálně rozjetou… Přestal tě Pramínek bavit nebo v tobě náhle vyrašilo nadšení pro čistě vokální muziku?
CD V botách snů (2004)
CD V botách snů (2004)
No jo, Pramínek... Za začátku fungoval jako moje folková diktatura, pak se pár členů vystřídalo, přišly výrazné osobnosti, které začaly kapelu měnit a dokonce prosadily změnu názvu na Medart. Bylo nutné uzavírat čím dál víc kompromisů. Postupně kapela odplula někam, kde jsem byl už jen ze zvyku. Ale aspoň jsem si párkrát v životě zahrál s Radkem Hlávkou.
S Radkem Hlávkou? On hrál s Medartem na kytaru?
On hrál s Medartem na basu. V té úplně poslední sestavě. Naše zpěvačka s ním chodila, a když nám odešel basista, tak ho přivedla. Hrál s námi na basu a vedle toho nám předváděl, co umí hrát na kytaru. V této sestavě jsme si zahráli na festivalu v Banské Štiavnici, to bylo dobré.
To je legrační, že s vámi hrál Radek Hlávka na basu. Jak se ti vedle něj hrálo na kytaru?
Musím říct, že byl kooperativní. Kdyby chtěl ukazovat, že z nás hraje nejlíp, tak by byla zlá krev asi hned, ale on nás nechal zažívat pocit, že jsme tam taky důležití.
Dobrá. Pojďme zpátky k založení Pětníku.
Zárodkem Pětníku bylo společné hraní s Mančou Sršňovou. Nabídl jsem se jako kytarový doprovod k jejímu zpěvu a dělal všechno pro to, aby naše spolupráce trvala co nejdéle. Proč to nepřiznat, Manča se mi líbila. Když už se naše hraní začalo vyčerpávat a mezitím Medart zcela opustil acapelový zpěv, narazil jsem na několik českých acapelových nahrávek, u nichž jsem si řekl – to zní úžasně a možná by to nemuselo být až tak těžké. Budu jmenovat dvě určující: Znenadání a Dobrý večer quintet. A začal jsem hledat zpěváky. Naštěstí jsem Manču nemusel dlouho přesvědčovat.
Myslím, že více určující byl – pokud si aspoň trochu něco z vnitřností Pětníku pamatuji – Dobrý večer quintet (DVQ). Proč tě oslovil zrovna DVQ? A je pravda, že ti při zakládání Pětníku jeho vedoucí Edward Tomas radil? A jak šlo čtvrtstoletí Pětníku: nadchly tě i nějaké další vokální soubory? Nějaké další inspirace, vzory, obdivovaní mistři?
U inspirace DVQ rozhodl moment překvapení. Viděl jsem v televizi zcela náhodně jejich klip a poslechl si CD vydané k 10 letům. Zpívali česky, čišela z nich radost, aranže se zdály na poslech jednoduché, ale ne primitivní, sem tam nějaký vtípek. Spirituál kvintet jako můj předchozí vzor byl proti nim přece jenom žánrově omezený. Hudební láska na první poslech i pohled. S Edwardem Tomasem jsme se několikrát sešli, dal nám mnoho cenných rad a byl kmotrem našeho prvního CD. Byl pro mě velkou autoritou, člověk z velkého světa, v němž jsem se moc neuměl pohybovat.
Během čtvrtstoletí jsme se potkali, ať už osobně, nebo přes nahrávky, s velkým počtem vokálních skupin. Dost brzo jsme přišli na to, že s těmi nejlepšími, jako třeba s fantastickým Voxtetem, který startoval jen rok před námi, se pěveckými kvalitami měřit nemůžeme, a proto si musíme najít něco jiného, v čem budeme zajímaví. Pilně jsme proto odposlouchávali aranžérské postupy i různé legrácky: po zmíněném DVQ to byli Voice Male a Flying Pickets, King’s Singers nebo teď Pentatonix, z tuzemské scény třeba Hlasoplet. A pak tu byly kapely, které sice používaly i nástroje, ovšem uměly skvěle zazpívat i bez nich. Nějakou dobu jsme putovali vedle brněnských Mošen, pražských Bezefšeho, Kvokálu... a omlouvám se všem, na něž jsem si teď nevzpomněl.
Pětník se ještě letos před svým rozpuštěním stihl dožít čtvrtstoletí, takže se v něm pochopitelně vystřídala celkem slušná řádka zpěváků. Měl jsi nějaký jeden postup, jakým jsi je hledal? A měl jsi to někdy tak, jako jeden nejmenovaný kapelník, který mi řekl, že má vždycky na každé místo v kapele tiše vyhlédnutého náhradníka – bez toho že by to prý nebylo zodpovědné…?
Jakub Renner, Manča Sršňová - Hausdorfová, Jana Perníková a Honza Hučín v roce 2009
Jakub Renner, Manča Sršňová - Hausdorfová, Jana Perníková a Honza Hučín v roce 2009
foto: Karel Vysoudil
První sestava byla tak nějak rozmyšlená předem, s Mančou a Danem jsem se znal a věděl jsem, že by do toho šli. Lenky - jak první Krausovou, tak druhou Horákovou - jsme našli, myslím, na inzerát a Honzu Lukavce přes kohosi. Hlavně bylo důležité nějak začít. V dalších letech jsme zkoušeli obojí, inzeráty i osobní kontakty členů. To druhé přináší lepší výsledky. Poslední tři změny v kapele byly právě takové: Jakub za sebe našel Standu, Jana po odchodu Manči doporučila Áju, na závěr Standa přivedl do basu Michala.
Ve vokální skupině s nějak posazeným repertoárem se těžko hledá náhrada jedna ku jedné, každý hlas má trochu jinou barvu, jiný výraz, jiný optimální rozsah, jiné tóny citlivé na ladění. Věděl jsem, že každá změna znamená nějakou dobu sezpívávání a učení, proto jsem se do žádné předem nehnal. I situace, kdy to s námi někdo zkusil a nesedělo to, mě mrzely, protože vím, že každý do toho dával, co uměl.
A ještě jedna perlička. Kdysi se mnou dělal rozhovor pro FOLKtime Šaolin a řekl zajímavou věc, že prý mám štěstí na zpěvačky. No... opravdu to bylo štěstí, ale je fakt, že holky jsou vždycky slyšet víc než kluci a dost mi záleželo na tom, aby zněly dobře.
Máš přehled o další hudební kariéře bývalých zpěváků a zpěvaček Pětníku? Dělá někdo něco zajímavého?
U některých lidí jsem zaznamenal, kam je vokální vítr zavál. Veronika Sussmannová a Olda Zeman se chytli ve spirituálové kapele Let’s Go, Jirka Havelka zpíval Janě vokály na její sólovou desku, Manča fungovala v Malé české muzice. Na pár zkouškách u nás kdysi byla i Martina Nová, zpívající dnes v Pacifiku. U několika lidí jsem ovšem úplně ztratil kontakt a je mi to líto. Kdyby si tyhle řádky četl někdo z bývalých členů a nedostal od nás pozvánku, ať se na nás pro to nezlobí a dorazí na poslední koncert 20. 6. do Music City.
Vzhledem k tomu, že každý muzikant si vždycky nejvíc chválí to, co má teď, je možná zbytečná otázka, jaká sestava Pětníku se ti líbila nejvíce. Tak hned řeknu i náhradní otázku: vzpomínáš na nějakého bývalého člena Pětníku jako na mimořádného muzikanta, zpěváka, jako na zajímavého, podnětného kolegu?
CD Pětník 2011
CD Pětník 2011
Vidíš, já bych na tvém místě zase čekal odpověď, že nejlepší byla první sestava, protože to jsme byli mladí, krásní a život i pětníkovská kariéra ležely před námi. Nicméně mně osobně se nejlépe zpívalo v té čtyřhlasé mezi roky 2008 a 2011(s Janou Perníkovou, Mančou Sršňovou – Hausdorfovou a Jakubem Rennerem, pozn. red.), myslím, že jsme si v ní sedli hudebně i lidsky. Kuba a Manča jsou úžasní tmeliči kolektivu a zároveň nemají problém zpívat před lidmi. Z té doby mám asi nejsilnější zážitky z vystoupení, třeba hostování v plném Semaforu nebo Porty v Řevnicích a Ústí.
Speciální zmínku chci věnovat Míše Petříčkové, která zaskakovala za Lenku Horákovou během jejího pobytu v zahraničí, byla neuvěřitelně skromná a spolehlivá, sice žádný velký hlas lámající skály, ale pohodová jistota. Přesně ten typ člověka, který propluje kapelou, aniž se zapíše do dějin či do drážek nějaké desky, ale zůstane po něm nějakou dobu příjemná vůně.
Ty jsi mi kdysi v jednom rozhovoru pro rádio na mou otázku, proč je Pětník čtyřčlenný, říkal, že vlastně pátý člen - tedy hlas, co jsi předtím zpíval ty - není potřeba a že máš dost hluboký hlas na bas a že je to takhle lepší… Já jsem ti to samozřejmě moc nevěřil a dnešní Pětník už je nějaký rok zase pětičlenný, takže moje otázka zní: ty sis to v tu dobu věřil?
Mně se ve čtyřech zpívalo dobře a bylo to pro mě i motivující, ovšem je pravda, že záleželo hodně na okamžité formě. A taky na zvukaři. V Mohelnici se mi zpívalo skvěle, ale zvukař basy dost ořízl, v Bruntále na náměstí to bylo mnohem lepší, naživo v TV Noe mi naopak hlas moc nezněl. Někteří, jako třeba Sandy Nosek, nám doporučovali sehnat opravdový bas. Vnímal jsem, že je to cesta, kudy dál, ale jak už jsem řekl, znamenalo to zase změnu, tentokrát pro všechny – opustit čtyřhlasý repertoár a učit se nové písně. Michal Tvrdý byl naštěstí dost schopný, písně se naučil a navíc byl covid, takže jsme měli i čas na sezpívání. A když dnes porovnám nahrávky s Michalovým a mým basem, nedá se pochybovat, že nám Michalův příchod barevně velmi prospěl.
Vy jste jako s manažerem spolupracovali po svém rozjezdu v roce 2017 s Cimburou. Jaké to bylo? Zavzpomínej trochu.
Současný Pětník na Folkovém Pluháči v roce 2023
Současný Pětník na Folkovém Pluháči v roce 2023
foto: Renata Králová
Bylo to poté, co jsme se snažili znovu rozjet Pětník v sestavě, která pak natočila cédéčko 2019. Sezpívávali jsme se a Janu napadlo, že už jsme dlouho nikde nesoutěžili, tak se někam přihlašme. Zrovna bylo vhodné období se přihlásit na Okolo Třeboně, na Houpacího koně, tak jsme se přihlásili a obratem mi odepsal Cimbura, že registruje naši přihlášku a že se nám ozvou. Byli jsme vybráni na malou scénu v Třeboni, kde je v sobotu dopoledne finále Houpacího koně. Vylosovali jsme si zahájení programu, nebylo tam tudíž moc lidí, takže jsme díru do světa neudělali, ale Cimbura si to poslechl a že tedy máme nějaký potenciál, jestli máme nějakého manažera a že by si nás vzal pod křídla. My jsme zajásali, protože jak už jsem naznačil, ta čtyřčlenná sestava byla introvertní, nikdo se nehnal do komunikace s pořadateli a osobnost cimburovského typu nám chyběla. Spolupráce s Cimburou byla vynikající, sehnal spoustu zajímavých vystoupení na festivalech, na Portách, opravdu vše domluvil… Samozřejmě, měl to s námi těžký… Cimbura byl zvyklý, že hodí termíny a všichni nadšeně přijmou. A když jsme mu je začali lehce osekávat, tak byl trochu nevrlý, ale tak nějak jsme si na sebe zvykli. Spolupracovali jsme spolu až do doby, kdy Cimbura odešel nahoru. Tedy on byl předtím ještě covid, takže toho zpívání moc nebylo… Ale kdyby se Cimbura tehdy z toho vykřesal a covid odešel, tak věřím, že by ta spolupráce pokračovala.
Od té doby jste už neměli žádného manažera?
Po Cimburovi byl ochotný to převzít Michal Bechyně, ale ten neměl takovou razanci, aby nás přesvědčil, že jedeme dál a že má spoustu kšeftů. Byl takový pasivnější, takže jsme se dostali do lehce dojížděcího modu.
V záznamu z vašeho vystoupení v ČRo Olomouc říkáš, že v poslední době je výběr repertoáru kolektivní záležitost. Opravdu? A odkdy? A proč jsi opustil princip kapelnického výběru repertoáru? A jak dobře se tedy teď shodujete?
 CD Pětník 20|19
CD Pětník 20|19
Dokud byl Pětník víceméně kamarádským sdružením, kde byl kapelník autorita a zbytek kapely byli většinou extroverti, kteří ho v různé míře zlobili, provokovali, občas protestovali, ale společné zpívání pro ně byla hlavně zábava, prošlo mi toho hodně. Obvykle z deseti donesených a už nějak zaranžovaných písniček se po prvním přezpívání jedna až dvě vyřadily, pět až šest bez větších potíží nacvičily a u těch zbylých se nechal nějaký čas, zda se dotáhnou, nebo odloží. V posledních letech se ale filtr přesunul už do fáze výběru písní a navíc každý ho má trochu jiný. Takže z deseti navržených písní u osmi někdo řekne „ne“, zbylé dvě se zaranžují, ale to neznamená, že se budou zpívat, ještě se je musí všichni naučit a aranž si vnitřně osvojit. Projdou tak sice jen ty nejlepší kousky, jenže je jich málo.
Která „neschválená“ píseň tě mrzí nejvíc? Co by byla podle tebe fakt pecka?
Chtěl jsem obnovit nějaké pětihlasy z minulosti, a to narazilo na problém, že Manča s Kubou se rádi předváděli a z této kapely se nikdo předvádět nechtěl. Takže zábavné písně typu Kaktus, což byla taková srandovní píseň - to ne, přece ze sebe nebudeme dělat… Taky jsem chtěl zpívat Kingstontown, byl ve výběru, ale Standa říkal, že neví, jestli na to má dostatečné charisma, protože tam je tenorové sólo. Sebekritická sestava. Mrzí mě, že v poslední sestavě byl plošný zákaz spirituálů, gospelů a lidovek. A že jsme nedotáhli Jonatána od Hop tropu; už jsem měl napsanou první sloku a rozepsaný kus refrénu a pak – nevím kdo – řekl, že to ne. To mě mrzelo: od Hop tropu jsme nic nezpívali a to bych si dal.
Kompletní aranže – což je pro skupinu vašeho typu naprosto zásadní věc – jistě děláš pořád výhradně ty, že? A jak vlastně? Jsi schopný slyšet v hlavě pět hlasů najednou a vědět, že je to ono, nebo si postupně hlasy nahráváš a zkoušíš k nim další? A děláš to celé ty roky pořád stejně?
Teď na konci pětníkovské kariéry asi můžu prozradit svůj recept, že? Snažím se najít ke každé písničce klíč. Může to být charakteristická rytmická figura, způsob vedení basu, opakující se přiznávka nebo vůbec nějaký zajímavý motiv v doprovodu. Harmonii obvykle ctím podle originálu, i když si ji sem tam obohatím. To je docela výhoda, není těžké si představit sólový hlas s harmonií, aniž přesně víš, kdo bude zpívat který tón z akordu.
Snad to nebude naduté přirovnání: Tolkien tvrdil, že Pána prstenů nevymýšlel, ale objevoval, příběh se mu postupně odkrýval; no a já se snažím takhle odkrýt nějakou skrytou vrstvu, která dělá písničku zajímavou. Pomáhají mi naposlouchané stovky hodin hudby od klasiky po elektronickou a alternativní hudbu.
A pak svůj nápad zapíšu do počítače, nechám si ho přehrát, a když jsem spokojen, pošlu ten kousek ostatním. Ani po čtvrt století není jisté, že nápad je dobrý nebo že bude fungovat. Mimochodem, když jsme se teď na zkoušce se starou čtyřhlasou sestavou vraceli k písni Na svatého Řehoře, uvědomil jsem si, jak pekelný altový part se tehdy Manča musela naučit.
Před chvílí jsem měl z tvého vyprávění dojem, že nostalgicky vzpomínáš na ty extroverty, kteří tě zlobili, provokovali a občas protestovali. Ale když jsme zkoušeli k 20 letům Pětníku v Malostranské besedě v sestavě, kterou jsi nazval Prapětník a trochu jsme si tam se svými prakolegy blbli, tak jsi nás tak jako odzívnul, že na takovéhle neprofesionální chování už naštěstí nemusíš být zvyklý. Měl jsem pocit, že si vlastně přeješ stále profesionálnější, lépe slyšící a dokonalejší kapelu, byť introvertní a sebekritickou. Nesměřoval jsi vždycky tímto směrem?
Když jsme na začátku chodili za Edwardem Tomasem, tak jsem viděl, jaký on je opravdu profík – jako šoumen. Říkal jsem si – s tímhle se člověk narodí nebo to vypěstuje…? A věděl jsem, že by bylo skvělé mít Pětník jako partu, která umí výborně zpívat a udělá dojem. Ale na druhou stanu víme, že Pětník nemůže soutěžit s Pentatonix a spol. nebo s nějakými českými ekvivalenty – Voxtet, Skety a podobně, ale že můžeme ty lidi bavit. A Kuba a Manča v tom měli opravdu potenciál, prostě se nebáli před lidma zazpívat. Když jsme zpívali v Semaforu na pozvání Gospel Timu, tak jsem vlastně nebyl nervózní, protože jsem věděl, že oni budou ve svém živlu. Když slyším poslední cédéčko, které je opravdu dopiplané, tak si říkám: ano, asi teď ladíme líp, je to po stránce intonační i hudební zodpovědnější, ale není tam to charisma, co měli Kuba s Mančou. Ale je mi jasný, že kdybych si dal teď pět let v sestavě s Kubou a Mančou, tak bych si říkal – no, ale trochu zodpovědnosti by neškodilo. Obě sestavy měly něco do sebe a když je člověk dlouho s jednou sestavou, tak si zvykne na ty klady, už to ani neocení a říká si: no, ještě by to chtělo…
Mám pocit, že jsi ze začátku skládal pro Pětník víc skladeb než později. Vypotřeboval ses jako skladatel? Nebo jsi usoudil, že aranžovat FCT hity či prostě zajímavé kousky je vlastně z diváckého pohledu vděčnější a je to cesta, kterou chceš jít?
Asi od všeho trochu. Hodně invence jsem vystřílel v mladém věku. Postupem času jsem sám sobě zvedal laťku, takže některé nápady zůstaly nedotažené, nebyl jsem s nimi spokojen, ačkoli dřív bych je pustil dál. Taky potřebuješ mít z čeho brát a jak šel život, ne vždycky bylo v emoční nádrži dost paliva.
No a v neposlední řadě jsem dal za pravdu Janu Matěji Rakovi, který mi v jednom rozhovoru řekl, že podle něj mnoho vlastních písniček vzniká zbytečně, jako plevel, jen pro ten pocit vlastní tvorby. Optimální model pro naše publikum byl „známá písnička podaná nějak nově“. Což funguje i na mě. Hit Time After Time se mi už bude vždycky líbit víc ve zpracování Flying Pickets než v originále. Nakonec zůstalo v pětníkovském repertoáru z mých písní tak čtyři pět, zato jsou prověřené časem.
Snad si to pamatuji dobře: myslím, že někdy mezi deskami V botách snů a Pětník 2011 ses snažil folk trochu opustit. Že jsi říkal něco, jako že nejste žádná folková kapela, že nemáte žádné nástroje, podle kterých by vás někdo takhle nějak mohl zařazovat. No ale pak přišla ta dodnes trvající éra s FCT hity, o které jsme se bavili před chvílí, kde cokoli ostatní je jen jako koření. Popisuji podle tebe dlouhodobý vývoj Pětníku správně?
Pětník (Standa Kneifl, Jana Perníková – Soukupová, Alena Čápová, Honza Hučín a Michal Tvrdý) odchází...
Pětník (Standa Kneifl, Jana Perníková – Soukupová, Alena Čápová, Honza Hučín a Michal Tvrdý) odchází...
archiv kapely
To víš, dobří holubi se vždycky vracejí ke svému žánru. Máš pravdu, na jednu stranu nás táhly složitější skladby, hlavně swingu a jazzu, ale skončilo to tak nanejvýš u Kainara a Nerezu. Do džungle harmonických schválností jsme nakonec neměli odvahu vstoupit a asi jsme dobře udělali. Radši jsme originálně zaranžovali nějakou známou věc, jako třeba Písek, o němž jsem říkával, že je to výsledek setkání Pavlíny Jíšové s Apocalypticou.
Pětník končí, ale končíš s hudbou ty?
Já s hudbou nekončím. Je pravda, že já na rozdíl od všech ostatních čtyř členů nemám žádný skupinový projekt, kterému bych se věnoval. Ale asi před rokem jsem vytáhl kytaru. Když jsem ve třinácti začínal hrát, vedle akordů jsem se učil hrát i noty, jednoduché skladby, abych měl aspoň nějakou elementární techniku, a ve skříni se mi od té doby válely trampské písně upravené pro klasickou kytaru. Říkal jsem si, že to nikdy nemůžu zahrát, ale teď jsem zjistil, že asi ano, když člověk denně cvičí. Takže jsem začal hrát sice na kovové struny, ale klasickou technikou, sice nevím, jestli to někdy použiju, ale zatím si tak hraju pro radost. Před rokem to vypadalo, že budu mít spolupráci s jednou zpěvačkou. Dva hlasy a kytara, ale pak to padlo z nějakých osobních důvodů, tak si prostě cvičím a uvidím. Třeba se něco objeví. Ale rozhodně to není tak, že bych rozpustil Pětník a do tří měsíců založil něco nového.
Nenapadlo vás na závěr udělat ještě jednu desku? Bylo by to důstojné, že? A taky jsi do toho lednového prohlášení psal, že chcete ještě „natočit pár písní ze současného repertoáru…“
Napadlo a udělali jsme. Začali jsme dokonce ještě v době, kdy jsme na závěr nepomýšleli. Standa se přestěhoval na venkov a garáž si přestavěl na studio. Měl bych vlastně zmínit, že je velmi zručným technickým kutilem a vypiplal nám in-ear pódiový odposlech, což nám už mnohokrát pomohlo. Ale k tomu studiu a nahrávce: začali jsme tam dělat záznamy už brzo po přibrání Michala, nejdřív jen pro demo účely, pak tak nějak pro průběžnou archivaci a poslední rok už cíleně na památku. Podařilo se nám tak dodělat jedenáct písniček. Nových písniček, jenom jedna studiová už vyšla na prvním albu, to je moje autorská Buď můj déšť, ale tady ji zpívám mnohem rychleji. Na závěr přihodíme ze živého záznamu Bye Bye Blues a budeme mít na rozloučenou čtvrté album. Pracovní název je Bye Bye Pětník. Úmyslně neříkám CD, protože nosič bude jiný, praktičtější... ovšem to se nech překvapit na našem posledním koncertě, kde ho představíme a nabídneme zájemcům.
Zbývá tedy už jen zopakovat: ten poslední koncert se koná 20. června 2024 od 19 hodin v sále Praha Music Center (Music City; Ocelářská 39, blízko stanice metra Českomoravská). Hosty budou Franta a Martin Vlčkovi a Jan Matěj Rak. Nenechte si ujít!
Tomáš Hrubý
/////////////////////////////////////////////
Pětník (1999 – 2024)
Vokální skupina založená a vedená Honzou Hučínem. Prošlo jí kolem dvaceti zpěváků a zpěvaček; současnou sestavu tvoří kromě Honzy (baryton) Jana Perníková – Soukupová (soprán), Alena Čápová (alt), Stanislav Kneifl (tenor) a Michal Tvrdý (bas).
Diskografie: V botách snů (GoodDay Records, 2004), Pětník 2011 (Jakub Moravec – Speed of Sound, 2011), 20|19 (Pětník & Martina Kneiflová, 2019).
Držitelé Krtka (Zahrada 2001), interpretační Porty (Řevnice 2010) i divácké Porty (Ústí nad Labem 2010), Ceny TV Noe (Mohelnický dostavník 2018) a dalších ocenění.

Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Duben 2025 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
  1 2 3 4 5 6
 7 8 910111213
1415
27
2829    

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
Copyright © 2025 FOLKtime - Vaše brána do světa folku. Všechna práva vyhrazena.
Joomla! je svobodný software šířen pod GNU/GPL licencí.
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc