gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

15.04.2014 Pražská Porta ve Mlejně 2014 (Iva Pokorná)    PDF Tisk Email
Reportáže

Naše letošní pražské finále Porty (ve středu 9. dubna 2014) začalo rozlétaným ptáčkem. To není název skupiny, jak by se mohlo snad zdát, to je krmě! Naše bádání ve stodůleckém restaurantu Mlejn, na co že se máme těšit, rozřešil tamní číšník, když před hladovou kolegyni postavil talíř. A ejhle! Místo ptáčka přilétl normální gulášek z kližky, ovšem s chutí ptáčka! Nutno však podotknout, že s dobrou chutí. Zatímco jsme se občerstvovaly, trousili se ze zákulisí kolem nás tu účinkující, tu porotci. Tedy určitě jsme odhalily jednoho, aby ne, malebně vyčníval.

Choroši
Choroši
foto: Slávka-vy

Samotnou Portu zahájila nastoupená porota sborovým zpěvem Vlajky. Ještěže měli mezi sebou opravdové zpěváky, někteří jedinci se totiž mírně ulejvali. (Že by takoví dlouholetí ostřílení portaři neznali text? Tomu se nechce věřit.) Ani podpora obecenstva nebyla příliš hlaholivá. Přiznávám, že jsem nepřispěla ani já, neb nejsem folkař ani tremp, a od operního fanouška, který se v těchto vodách pohybuje zcela náhodně, to nelze očekávat.

Pořadem provázel již tradičně, a dobře, Petr Bohuslav. Dokázal vždycky správně naladit a zaměřit pozornost na nastupující účinkující. Pochválit musím i skvělé nazvučení. V příjemné atmosféře se dobře cítili diváci a posluchači a užívala si to zřejmě i porota. Nebo že by je k dobré náladě a lepšímu výkonu inspirovala výstavka cen se Starou mysliveckou v čele?

Jsem v oboru folku a country posluchačský laik, vůbec by se dalo říci přímo muzikantský ignorant. Nemám totiž ani pořádně naposloucháno ať už z CR či z koncertů a hodnotím proto čistě intuitivně. Byly proto kapely, které se mi líbily, některé moc, a jiné, které se mi nelíbily vůbec, asi jako u každého posluchače.

Zaujali mě hned na začátku nejmladší z účinkujících - skupina Z hecu. Nadšení a elán vynahradily jistou hudební a zpěváckou nedozrálost – mají ovšem nárok. Texty mě mile překvapily. Jen u první písně jsem byla na pochybách,

Markéta Zdeňková
Markéta Zdeňková
foto: Slávka-vy
kam zasadit děj. Název lákal do šantánu, ale obsah a červené lucerničky zcela do jiného podniku s poněkud méně malebným názvem a zaměřením!

Potěšili mě dva staří bardi Zdeněk Barták a Jan Adamčík. Klasika z kytar, text měl obsah, co víc si přát. Obyčejný blues se stalo neobyčejným krásně smutně lkavými tóny elektrické kytary. Zajímavé a osvěžující.

Z letošní sestavy u mě jednoznačně vyhráli, a potěšilo mě, že i u poroty, Choroši. Předchozí dusnou emotivní atmosféru po emozpěvu, který není šálkem mého čaje, naštěstí pořádně provětrali svižnou a svěží trampskou písní lesů, vod a strání. Skupina se mi jevila sehraná, akustické nástroje tomuto typu muziky seděly, stejně jako hlasy pěveckého tria. Vtipné texty – příběhy, dobrá muzika. Úplně jsem viděla táborák, náladičku, pohodu a v hlavě mi vytanuly veršíky klasika: „Trempíř jsem a trempíř budu, bílé kedsky nosit budu.“

Skupiny pro mě známé z loňska – Excelence a Šeginy (loňský vítěz pražské Porty) – mě ani letos nijak neuchvátily, podle mě předvedly svůj standard. Na můj vkus byly obě poněkud přeřvané, především Šeginy, a to si nikdy muziku neužiju. A z Modré šmouhy, bývalé GBD, mi jako dojem zbyla, bohužel, pouze a jen ta šmouha…

Písničkářka a kytaristka Markéta Zdeňková mě ale zdaleka nenadchla tak, jako porotu (2. místo). Sólistka, pravda, zpívala skvěle, líbila se mi. Také písničky kvartetu byly nápadité, textově i muzikantsky, jenže muzikantsky možná až moc. Takové mi to přišlo nějak hudebně přebujele propracované, až v tom samotná zpěvačka a tudíž i píseň sama trochu zanikala.

Písničkáři vystupující sólově jen se svými nástroji to mají mezi kapelami těžké, trochu se ztrácejí a jsou v mírné nevýhodě. Přesto Vladimír Šunda zaujal vtipnými, dobrými texty a slušnou kytarou, byť občas trochu drmolil. Na Romanu Sulčíkovou jsem byla dost zvědavá, moderátor nás hezky naladil, ale přišlo velké zklamání. Harmoniku,

Z hecu
Z hecu
foto: Slávka-vy
tedy akordeon, můžu, zvuk mi vždycky nějak evokuje starou Prahu nebo malebnou Paříž. I tentokrát byla hra na akordeon skvělá a příjemná, ale bohužel dohromady s vokálním projevem mi to neladilo. Slyšela jsem „Montmartre říznutý Stodolní“. Tam mě totiž zavedl podivný kratky přizvuk, jako by zpěvačka pocházela z Ostravska. Podle webovek je z Hořovic, tak odkud se to vzalo, nevím, ale nevšimla jsem si toho jen já. Nenadchla mě ani píseň o housce, popravdě bych se na ulici asi dost rozmýšlela, zda něco do futrálu přihodit. Za tu garmošku jistě, jinak snad za snahu po originalitě. Rozhodně je svá.

Portu završila jako host skupina Bezefšeho, která nám s elánem a energií zpříjemnila čekání na verdikt. Co říct závěrem? Docela se těším na další kolo příští rok.


Sdílet na...
Kam dál?

» Národní finále Porty ’21 v Řevnicích na Českém rozhlase Olomouc (Sandy Nosek)

» Porta v Plzni na Roudné (Miloš Keller)

» Na jihočeské Portě zvítězil X-tet, překvapil písničkář Hans (Václav Koblenc)

» 47. ročník Porty v Řevnicích se blíží (FOLKtime.cz)

» Porta krušnohorská pohodová, přátelská (Karel Vidimský - Cimbura)

Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Slávka -vy-  - dvě poznámky   |194.228.232.xxx |15.04.2014 15:27:56
Doplnila bych, že jsem obdivovala (už loni a letos zase), jak program odsejpá, bez prostojů, přesně podle časového plánu.
Naopak mě docela namíchlo, že jsme nedostaly hlasovací lístky (a vyreklamovat se nám je nepovedlo) - třeba bychom ještě zamíchaly pořadím!
Renata =o)   |Registered |16.04.2014 12:56:03
Porotci byli ztepilí všichni tři a těžko říct, kdo z nich tak malebně vyčníval, i když tuším, ale v tom případě je to tak trochu nefér vůči zbylým... A porotkyně byly dvě - to jen na okraj a jistě též nezanikly
Tedy pro úplnost složení poroty:
Martina Nová, Eliška Ptáčková Walsh, Miloš Keller, Pepa Malina a Tomáš Tichý
Slávka -vy-  - fotodokumentace   |194.228.232.xxx |18.04.2014 10:43:04
Pro zajímavost - tady je pokus o fotodokumentaci ze Mlejna: http://slavka-vy.rajce.idnes.cz/Prazska_Porta_2014 ...
Mimo jiné dokazuje, že kolegyně to v prvním odstavci napsala přesně - zatímco jsem po talíři honila rozlítaného ptáčka, vyčníval u baru pouze jeden porotce. Pro upřesnění - v sále seděla porota v přítmí a můj foťák její členy "neviděl".
davy   |Registered |18.04.2014 11:23:09
Díky za fotodokumentaci. Upozorním na ni i ostatní členy naší kapely, protože tam uvidí našeho občasného "aktivního posluchače" Milana Dlouhého alias Dlouhána v akci (Modrá šmouha). Jenom jsem zde nezaznamenal žádného steelkytaristu, přestože hráč na tento nástroj byl kritizován ve druhé reportáži.
Slávka-vy-  - modrá šmouha   |194.228.232.xxx |18.04.2014 13:06:34
Davy, ten chlapík se steelkytarou stál úplně vlevo, takže se nekoupal v záři reflektorů a byl tak, stejně jako porota, pro můj foťák téměř neviditelný. Na obrázku z něj zbyla jen modrá šmouha (jako jediný byl v modrém ), tím pádem fotka zcela bez dokumentární hodnoty . Souhlasím s Ivou i Pavlem, loni se mi líbili víc.
Džexna   |Manager |18.04.2014 13:44:28
davy, taková tma tam zase nebyla, ale steelkytarista tam vůbec nebyl. Ani vlevo ani vpravo, ale dobrista. A seděl. Při tom tristním výkonu kapely se Pavlovi ani nedivím, že se přepsal...
Slávka-vy-  - pošlu šmouhu   |194.228.232.xxx |18.04.2014 14:05:56
Davy, já se namouduši nerada hádám šmouhu ti pošlu a uvidíš, na co inkriminovaný muzikant zcela vlevo hrál, já jsem to odhadla na klávesy (a zmínila v popisku u Dluhána), ale Pavel Rada je nepochybně daleko větší odborník než já a u steelkytary se snad taky stojí. Opakuji potřetí, že špatně viděl můj foťák, s tím nic nenadělám, objektiv má malou světelnost a ve Mlejně se nesmí blejskat, což chápu, soutěžící by se mohli leknout, nemluvě o tom, že to ruší diváky.
davy   |Registered |18.04.2014 14:39:43
V recenzi Pavla Rady byl zmíněn klávesista i steelkytarista (jako dvě různé osoby). Takže spíš asi má pravdu Džexna, že pisatel díky frustraci zaměnil steelkytaru za dobro. Klávesista je tedy uveden správně.
Ovšem pokud Dlouhán (ten dobrista) podal tak slabý výkon, tak byly nejspíš nějaké šmouhy na slunci (jiné barvy než modré), protože ho znám jako vynikajícího instrumentalistu.
U steelkytary se zpravidla sedí, jinak by se blbě ovládaly pedály, kolenové páky a podobné extrabuřty. Ale existují varianty bez pedálů a tam se může i stát - pro příklad nemusím chodit daleko. Pak už to ale není steelkytara v pravém slova smyslu, nýbrž elektrická havajská kytara.
Slávka -vy-   |194.228.232.xxx |18.04.2014 15:47:27
Tím je, myslím, záhada neviditelné steelkytary vyřešena. Modrou šmouhu mi tím pádem na fotkách dělal klávesista Bedřich Švácha. Škoda, že o jeho výkonu nemůžu napsat nic hezčího.
Pavel Rada  - ajta   |Registered |18.04.2014 18:56:38
Sypu si popel na hlavu... měl jsem na mysli dobro, nevím, proč jsem napsal steelkytara. Hanba mě fackuje!
davy   |Registered |18.04.2014 19:27:20
Díky za upřesnění, tím pádem je to jasné. Kdyby Dlouhán použil banjo, které taky ovládá, tak k záměně nemuselo dojít.
Jenom nějak nechápu, proč se mu to vystoupení nepodařilo. Možná kapele nešlapala rytmika a neměl se čeho chytit, možná nešly odposlechy (na rozdíl od kohoutku ), kdo ví...
Pavel Rada   |Registered |18.04.2014 20:05:28
Davy, já bych neřekl, že se nepodařilo jemu, ale celé kapele. Byli totálně rozhození. Ten kohoutek jsem použil jen jako příměr, jak ti jistě došlo. Těžko se tam hledali dva muzikanti, kteří "hráli spolu". O důvodech se můžu jen dohadovat...
davy   |Registered |18.04.2014 20:29:07
Kohoutek mi samozřejmě došel, ale vyvodil jsem z toho, že specielně Dlouhán byl rytmicky mimo, což mi na něj nesedí (i když jsem ho slyšel např. v sestavě Šolc Boys a ne ve Šmouze).
Takže spíš nefungovala rytmická složka, a když se není čeho chytit, tak se celá kapela ocitne mimo slovník slušných výrazů.
davy   |Registered |20.04.2014 10:48:55
S Dlouhánem jsem se viděl v Kalku. Říkal mi, že v tom Mlejně vůbec neslyšel odposlech a podobně na tom byli i ostatní jeho spoluhráči. O důvodech lze spekulovat, ale možná ten Mlejn klapal příliš hlasitě.
Petr Merxbauer   |85.71.172.xxx |20.04.2014 11:35:42
Když neslyším odposlech, řeknu to zvukaři... Pája Jindrák by jistě požadavek na úpravu pódiového zvuku okamžitě vyřešil.
A kapela by měla hrát pohromadě i bez odposlechu. Je to těžší, ale jde to...
Milan Dlouhý  - Modrá šmouha   |194.228.2.xxx |22.04.2014 17:06:11
Aby jste měli obrázek i z druhé strany z pódia při vystoupení Modré šmouhy, tak přikládám svůj názor. Co se týká interpretace souhlasím s většinou, že to nebyl až tak dobrý výkon, proti minulému roku a vystoupení z předkola. Můžu sem jen napsat své postřehy od ostatních členů zpětnoou vazbu zatím nemám. Na pódiu z odposlechů byl děsnej zvuk, díky tomu, že jsem měl basu a klávesy vedle sebe, tak jsem něco slyšel. Kytaru a mandolínu jsem neslyšel vůbec, hlasy byly z odposlechů příšerný a nedivím se, že se pánové neslyšeli. Já si po první písni o zesílení sebe řekl, pánové tvrdili, že slyší dobře, ale myslím si, že slyšeli úplně něco jiného. Největší chybou, dle mého názoru je vůbec systém ozvučení kapel na vystoupeních a hlavně absence zvukové zkoušky a to hlavně při ozvučování. Systém zahraj na kytaru, dobro, basa, co slyšíš se? Chceš tam něco přidat? je naprosto k ničemu. Kdo trochu studoval akustiku ví, že když nastavím jeden nástroj, pak druhý atd. tak když do toho všichni hrábnou je to totálně zvukově naprosto k ničemu. Není vyváženost nástrojů a slyšet jen basu nebo přeřvanou kytaru a nahalený zpěv s nevyrovnanými dozvuky, to co produkuju z nástroje se vůbec neshodovalo s tím, co jsem slyšel. A když hrajete 3 písně, u 1. zjistíte, že se neslyšíte, u druhé neslyšíte ostatní a 3. když se trochu rozkoukáte a ptáte se spoluhráčů jestli, co slyší je dobré a ještě k tomu díky mizernému zvuku dostanete trému, jestli to co zahrajete není falešně, tak jdete už pryč z pódia. Vždycky jsem záviděl profesionálním kapelám, jak se o ně zvukově bezvadně starají. My amatéři se těžko přes ty hnusný koule na jevišti vůbec někam proplazíme na výsluní a pak mi řeknou, že do hospody je to dobrý, ale na vystoupení to není. Akustické nástroje bez elektrických krabiček a snímačů umí zvučit tak jeden ze sta zvukařů. Všichni jsou líný a tak vás nutí do *****ních snímačů, které nakonec stejně neumí nastavit(já ho mám, ale nepoužívám). Neumí vyladit zvuk celé kapely, protože nejsou muzikanti nebo umí zvučit rockové kapely, u kterých je stejně jedno jestli je to naboostrované. Mě nastavili mikrofon, tak daleko od ozvučnice, že se nedivím, že ten zvuk z mého dobra byl tak mizerný a to jsem měl nové struny! Závěrem chci poděkovat za vaše kladné i záporné kritiky, které určitě poslouží ke zlepšení výkonů kapely Modrá šmouha a my se vynasnažíme Vás v příštím roce nezklamat a podat výborný výkon. Dlouhán
Renata =o)   |Registered |23.04.2014 08:02:41
Milane, byl jste někdy na festivalu? Viděl jste, jak se zvučí profesionálové? O moc jinak ne, mám pocit...
Karel Krakonoš Kyncl   |Registered |23.04.2014 08:51:07
Na tomhle kole jsem nebyl, ale co mě několikrát Pája zvučil, tak jsem byl se zvukem více než spokojen. Dle mého názoru je Pája Jindrák právě tím jedním z mála, co umí tuhle muziku zvučit. Nevím ale samozřejmě podrobnosti. Jinak jak to tu zaznělo - na festivalech se tímhle způsobem zvučí prakticky všechny kapely. Neznám ani Modré Šmouhy a nevím, kolik mají muzikantských zkušeností za sebou, ale i s odposlechem je nutné umět pracovat, zbytečně si ho nenařvat, protože pak si ho musí nařvat i ostatní a je z toho koule, ve který se nikdo nevyzná...
MK   |213.195.200.xxx |23.04.2014 11:34:00
Na Páju mi nešahejte.
Zvuk a zvukař je oblíbená a oprděná výmluva, naštěstí my porotci poznáme, jak kapela hraje, i kdyby nevydala ani hlásku.
Milan Dlouhý  - pro MK   |194.228.2.xxx |23.04.2014 12:30:48
To že jsme hráli jako ponocný a byli jsme falešně ve zpěvech a vypadalo to jako nesehraná parta je samozřejmě pravda. S výsledkem jsem, co se týče naší kapely, naprosto smířený a odpovídá to výkonu, a podle toho, co jsem slyšel já na pódiu jsem už věděl, že to na žádný postup není. Dole u poroty byl dobrý zvuk, já ho měl na pódiu k ničemu a taky podle toho vypadal můj výkon. Porota byla bezvadná, odborně erudovaná a všechny připomínky, které jsem od ní slyšel, jsou velmi podnětné. I když mě napadlo, jestli někdy slyšíte to, co my na pódiu . Porotu pozdravuji a těším se na další milá setkání a to nejen při soutěžích.
Milan Dlouhý  - reakce   |194.228.2.xxx |23.04.2014 12:15:23
Na otázku jestli jsem byl někdy na festivalu vám odpovím trochu jinak. Na festivaly, koncerty, recitály atd. jezdím od roku 1983. Zažil jsem většinu Porty a to jak z divácké, tak i z té druhé strany. Jsem aktivním muzikantem cca. 30 let. Vystupoval jsem s kapelama, nahrával ve studiích, mám za sebou 4 desky a snažil se bavit lidi. Jednou jsem sám vyhrál diváckou soutěž na Portě v Zaječově a postoupil do Komárova, kde mě převálcovali folkáči. Raději hraju na malých pódiích a s aparaturou. Většinou mám zkušenosti, že se zvuk na pódiu vyladí tak po hodině hraní. A jestli jsem viděl zvučit profesionální kapely? Právě, že jsem to mnohokrát viděl. Zvukaři už ví, co potřebujou, protože je znají, umí si říct, ale hlavně než se nazvučí, tak si všichni hráči na pódiu zahrají tak, jestli se slyší, mají spoustu moderních krabiček a odposlechů jen pro sebe a za mixpultem svého zvukaře, který ví, co ten konkrétní muzikant potřebuje. A vždycky, když se muzikant ozve, že byl mizernej zvuk, tak se do něj navážejí, že nic neumí, neslyší a zvukař je perfektní, tak co vlastně já hospodský muzikant chci. Většinou se slyším ze sálu, minulo Portu ve Mlejně jsem měl v první písničce echo, takže jsem si připadal jak pinpongový míček. Zahrál jsem tón a ten se mi za chvíli vrátil, jak ze skal. Nedalo se hrát a mozek byl úplně zpitomělej. A těch zvukovejch koulí na pódiu jsem zažil taky mnohokrát. Je pravda, že zvuk na Portě ve Mlejně, mimo pódium, když jsem pozdeji poslouchal další kapely byl dobrý. Sice jsem někdy některé nástroje neslyšel, protože tam žvala lead kytara a zpěvák, ale to se dá zkousnout. Co jsem viděl, tak většina byla zapojená do linky a dechové nástroje mají takovou razanci, že je není skoro nutné zvučit. Jinak abych jen nehaněl. Vždycky budu říkat, že jednou jsem na Portě v Komárově, kde jsme vystupovali s New Pauzou, byl skvostný zvuk na pódiu a to byl pro mě nejlepší muzikantský zážitek, jako vystupující hráč. Pravda je, že to bylo při nahrávání CD z Porty.
Karel Krakonoš Kyncl   |Registered |23.04.2014 13:30:37
A co ostatní v kapele - kolik oni mají pódiových zkušeností? Nechci se prvoplánově navážet do kapely, neznám vás a nebyl jsem tam, ale zajímalo by mě, kde byla chyba . Ono čas od času je to souboj zvukař - kapela, kdy každý se chce více slyšet v odposlechu a víc a víc. Na to kontruje zvukař osvědčenými fintami, protože nestojí o zpětné vazby od odposlechů a ví, že čím více toho tam bude tím méně se budou muzikanti slyšet. Mnohdy se třeba osvědčí ustoupit s tím, že na kytaru nebo některý sólový nástroj se pořídí kombo, které pročistí odposlech a sám muzikant netrpí tím, že se neslyší (mě se to dosti osvědčilo).

Co se týče profi muzikantů, tak ano, třeba Žalman a Druhá Tráva si vozí svého zvukaře, který kapelu zná a ví, co potřebuje. To je ale špička, ostatní kapely střední a vyšší slávy si ho nevozí.

Jinak to, že kapela doladí zvuk až po hodině, vypovídá něco o kapele anebo o zvukaři. Samozřejmě lehké úpravy zvuku se dělají po celý koncert, ale co se týče odposlechů, to by zkušená kapela měla mít hotové během prvního nástřelu, i když není hanbou si je během hraní upravit. Komunikace se zvukařem je prostě vždy důležitá. Nemám sice tolik let zkušeností, ale tohle jsem tak nějak za těch pár let pochytil, a to z obou stran zvukové aparatůry...
Viktor Janeba   |193.85.153.xxx |23.04.2014 20:57:18
"Neumí vyladit zvuk celé kapely, protože nejsou muzikanti nebo umí zvučit rockové kapely, u kterých je stejně jedno jestli je to naboostrované"

Tak tohle je ovšem blábol roku. Nic nezabije kvalitní zvuk kapely (myslím tím, jak ho mají nastavený sami muzikanti, kteří vědí, co dělají, tzn. kytary středové: necpat se do basy atd.) tak jako zvukař-ignorant s tímhle názorem. Co je zkreslené, je stejně fuk jak zní a s tou elektrikou mi na Portu nelezte, pane Redl!
David Šelemberk   |88.100.183.xxx |23.04.2014 14:12:07
Tak nikdo není neomylný a na tomhle předkole jsem nebyl. Koukám že jsem asi klikař, ale pokud se někdy naše hraní nepovedlo, rozhodně to nebylo proto že by nás zvukař zaříz Myslím , že už mezi nimi mám pár kamarádů, těším se na ně a pokud se něco na produkci nepovede v pohodě se o tom pobavíme třeba při motání kabelů. Ruce mi neupadnou , pivko si dám potom a budete se divit i panu zvukaři to většinou udělá radost. Řešit to na diskusích mi přijde ,jak to říct , úplně na prd. I když přesně tohle vlastně teď dělám. Nechci se slepě zvukařů zastávat ,stejně jako muzikanti pilujou sola a vokaly, aby pak obojí před diváky zmrvili i oni se mají pořád co učit, ale už jsem párkrát nad nekterými viděl svatozář, když musí nervozitou hyperaktivní kapelu přimět aspoň k náznaku spolupráce. O tom že často jeden nebo více hráčů chce na podiu tak nařvanej odposlech , že mu vlajou nohavice už psal Krakonoš. Parádním kouskem pořadatelů pak bývají téměř nenazvučitelné prostory. S jakým nástrojem a ozvučením na podium valná část umělců leze,nebo jak pracuje s mikrofonem, to je kapitola sama pro sebe. A od zvukaře se chce aby z tohohle bordelu udělal co nejdřív PROFESIONÁLNÍ zvuk. Asi nebudu úplně standartní divák, ale sleduju muzikanty už při nástupu a zvučení a podle stavu jejich soustředěnosti mám pocit že velká část to ještě nepovažuje za součást vystoupení.
Kapela by měla v soukromí po průseru zhodnotit ,jestli udělala všechno pro to aby se zvuk povedl, od výběru nástroje a přednastavení zvuku na něm, přes to jestli je fakt nutný sebou tahat xylofon, který zvučím 6x dýl než na něj těch 16 tónů za celý vystoupení hraju. To jak rychle a ohleduplně se vystřídám s předchozí a i následující kapelou, kolikrát se při zkoušce, který hráč nechal vyzvat aby už proboha na svůj nástroj něco zahrál. Jestli skutečně kapela chce na podiu vyvážený zvuk , nebo kravál na hranici vazby a jestli sdělila požadavky i na charakter zvuku z odposlechů. Pokud to udělá a zjistí , že chyba byla na straně zvukaře, má mu to asertivním způsobem říct. Oba z toho můžou těžit při příští SPOLUPRÁCI. To všechno myslím obecně, rozhodně nenapadám zmíněnou kapelu, i když třeba se jí to taky bude v pár bodech týkat.
Dlouhán   |194.228.2.xxx |23.04.2014 16:59:36
Já osobně si nemyslím, že by nás zvukař zaříz A je krásné se bavit o výběru nástroje a k němu i combo, což přesně říká, že zvuk, který se na pódiu má vyprodukovat s odposlechovým zařízením zvukaře je většinou k ničemu a musí se to dohánět vlastními comby, sluchátkami do ucha, výbornými a patřičně drahými snímači, efektovými krabičkami a jinými blbostmi. Plně akustický zvuk vlastně nejde nazvučit, protože to houká a vazbí s naprosto divnými elektrickými zařízeními na pódiu. A chyby kapely se samozřejmě řeší na zkoušce. Co se týká mých spoluhráčů mají s vystoupením na aparát hromadu zkušeností a hraní na malých pódiích většinou zařízených kapelou. A zvukové kvality sálů jsou opravdu mizerné a bez profesionálních ekvalizérů a s minimální znalostí akustiky a ozvučení se to opravdu nedá. A kapela na zkouškách dřela, aby to bylo perfektní. Přidej nervozitu a žádnou zvukovou zkoušku, nedokonale nastavené odposlechy (je jedno z jaké strany se to vezme) a za 3 písně odchod na párek A hlavně si myslím, že zvuk na pódiu je starostí zvukaře a ne vystresovaných muzikantů. Od toho jsou najmutí a měli by dokonale vědět a slyšet, co který nástroj a muzikant potřebuje, protože s tím právě mají spoustu zkušeností a znají svůj aparát. A hlavně ovlivním jenom zvuk kolem sebe, nemůžu běhat po pódiu a milostivě se každého ptát jestli je jeho zvuk jaksepatří. A jak říct zvukaři, co vlastně s tím zvukem chci, když sám nevím, co by se tím dalo dělat. Vím jen, že to co chci na pódiu je ROVNOVÁHA zvuku všech nástrojů dohromady. Ani jeden v popředí, ani jeden v pozadí a hlasitost, jako doma při poslechu hudby. Stereováha vyladěná pro každou pozici muzikanta zvlášť. Ty mixy a všechna reprodukční zařízení jsou předimenzována právě proto, že stačí jen malé zesílení a ne ohlušují řev a hudební tlak jako na rockovém koncertu. Jinak tyto záležitosti už můžeme probírat v jiné diskuzi a spíše bych se zaměřil na celkovou hudební scénu a podpoře "začínajících" kapel a muzikantů a proč je tak málo zájmu o vystoupení muzikantů a kapel, kteří hrajou druhou a třetí ligu, a o naplněnosti a reklamě na předkolech Porty a malý zájem veřejnosti. Co se stane, až nám umřou starý pardi? To budeme dokola interpretovat jejich písničky jako retro? Dlouhán
Viktor Janeba   |193.85.153.xxx |23.04.2014 21:06:36
"Vím jen, že to co chci na pódiu je ROVNOVÁHA zvuku všech nástrojů dohromady. Ani jeden v popředí, ani jeden v pozadí a hlasitost, jako doma při poslechu hudby."
----------
Tak přesně tohle se nedělá. Tento článek by se měl povinně rozdávat všem muzikantům:
http://frontman.cz/jak-zakopat-valecnou-sekeru-se- ...
Karel Krakonoš Kyncl   |Registered |23.04.2014 21:27:52
To, že je zvuk na pódiu záležitostí zvukaře je možné na velkých festivalech, kde je kromě hlavního zvukaře také zvukař pódiový, a i tam je třeba spolupráce kapely. Na menších akcích to JE záležitost kapely, neboť na pódiu zvukař uši nemá a každá kapela si odposlechy nastavuje jinak. Navíc na pódiu sice ovlivňuju zvuk kolem sebe, ale jde to i k muzikantům okolo (a málokdy vychází jeden odposlech na jednoho muzikanta) a opravdu je nutné, aby se to "oběhlo", tedy aby si každý muzikant řekl své. Pokud si neřekne, ať si poté nestěžuje. Kombo je jeden ze způsobů, jak odposlechům ulehčit, neboť čím víc toho tam jde, tím méně je to přehledné.

Pokud sám nevíš, co dělat se zvukem na pódiu, tak se nediv. Příklad za mě - jsme čtyřčlenná kapela, tři zpěvy. Do odposlechu dycky chceme hodně jemně basu a doprovodnou kytaru, abychom udrželi rytmus. Sólová kytara jde přes kombo, které je namířeno ještě na doprovodného kytaristu, aby se orientoval (já jí chci hodně do ucha, když jsem hrál přes odposlech, rozhazovalo to hlasy) a samozřejmě hodně vytáhnout hlasy. Tudíž žádná rovnováha, jen to nejnutnější, to bychom si rovnou mohli do sebe otočit bedny zvenku. A to je právě ta koule. Ideální je více cest odposlechů a každý, kdo je poblíž kterého si řekne, co ho tam zajímá.Nevím, co je to stereováha v MONO odposlechu. Na tu se nehraje, ta je jen pro zvuk ven.
Karel Krakonoš Kyncl   |Registered |23.04.2014 21:28:27
Ano, článek na frontmanu je velmi poučný
David Šelemberk   |88.100.183.xxx |23.04.2014 22:49:40
naprostý souhlas
Pavel Rada  - NESMYSL   |Registered |24.04.2014 08:59:41
Dlouháne, plácáte nesmysly. Zvučím málo, ale něco o tom vím.
* Zvuk na pódiu JE VĚCÍ KAPELY, která si musí říct, co z kterého odposlechu chce slyšet!
* Pokud to nevíte a myslíte to s muzikou vážně, dohodněte se s nějakým kulturákem a půjčte si sál. Pozvěte si do něj zvukaře (zrovna Pavel Jindrák je cenově dostupný) a pár zkoušek věnujte právě tomuhle. Právě kapela o takovém počtu muzikantů, jako máte vy, by tohle měla udělat alespoň 3x do roka povinně - před soutěží, před festivalama...

Jinak Krakonoš píše velmi rozumně a odkazovaný článek taky stojí za přečtení a zamyšlení.
Dlouhán   |194.228.2.xxx |24.04.2014 12:22:09
Pánové, z toho, co píšete je vidět, že jste mně ale vůbec nepochopili. Už neřeším zvuk kapely na Portě, ale obecné věci. A asi nevíte, kdo jsem, jinak by jste taková slova nenapsali. Článek byl sice velmi poučný, ale jestli jte ho četli pozorně, tak předpokládá, že kapela je rocková (i když to tam napsaný nebylo), má vlastní aparát, vlastního zvukaře, zkušebnu a spoustu krabiček a času na zkoušení zvuku. Také předpokládá, že si aparát stavíte a hrajete koncert několikahodinový koncert. Já hraju v bluegrassových a country kapelách od roku 1987. Mám odehrány stovky vystoupení, hraju po hospodách a country bálech, natáčel jsem několikrát ve studiu a se zvukem se peru od začátku. Zažil jsem hraní v sálech, klubech, pod širým nebem. Soutěžil jsem mnohokrát s různými kapelami. Hrál s muzikanty různých kvalit od špičkových po mizerné. Myslíte si, že potřebuji nabrat zkušenosti s aparaturou a že na ní neumím hrát a pracovat s ní? A to, co bych chtěl, aby bylo na pódiu se zvukem byl povzdech a zbožné přání. A když už polemizujeme o tom si na pódiu říct. Hraju na banjo a dobro a nezpívám. Většinou to bylo tak, že jsem vyfasoval neblbější mikrofon nebo hrál na živo, protože na mě nevyzbyl vstup na mixpiltu. Většinou mi nacpali do odposlechů kytary a basu a já se slyšel ze sálu a hrál podle ozvěny a nebo do prázdna, kdy jsem jen tušil, co hraju, protože i když jsem hrál na nástroj, tak v té vřavě zanikal. Viz článek na Frotmanu. Taky ti skvělý zvukaři mě většinou utopili v ostatních zvucích a že neumí zvučit banjo a dobro, to už je jen takový bonbónek. Plechovkového zvuku jsem si užil ažaž. A k těm úžasnej snímačům. Mám pasivního Fischmana a nemám k němu zatím žádný předzesilovač, ale to je pro zvukaře obrovský problém. Pro ty znalé je to v nepřizpůsobení impedance a nemožnost vybuzení. Tvrdí, že jsem na konci knoflíku. Vím, co přesně potřebuji a když to zvukař pochopí, tak to nějak zplácáme dohromady. Ale to je zase dokola, protože se vracíme k tomu, že se musím zařídit sám, abych něco slyšel a vlastně se nemůžu spolehnout na ozvučení jaké přijde Měl by to zařídit zvukař, abych k ozvučení akustického nástroje využil jeho aparát a zahrál kvalitně a vyšel ven kvalitní, nezkreslený a věrný zvuk mého drahého nástroje.
Viktor Janeba   |88.101.154.xxx |24.04.2014 14:01:41
Ano, podle tohoto a i předchozích příspěvků si troufám tvrdit, že potřebuješ nabrat zkušenosti s hraním na aparát.
- Zvuk si dělá každá kapela sama. Zvukař to může maximálně jen zkazit, ale nevylepší to, co leze hrozné už ze stage.
- Mít na stagi, speciálně pokud vás je jak malých psů, v monitorech všechno, je prostě sebevražda.
- Vlastního zvukaře má u nás asi tak 20 kapel.
- Vlastní PA si nestaví proboha nikdo.
- A taky se zbav dogmatu, že to je ve spoustě krabiček, probohakristepaneuž.
- Co máš v monitorech, je věcí tebe a tvých spoluhráčů, bývá zvykem si říkat, co kdo chce.

Doporučuji někdy zajít si na koncert profíků a sledovat jejich zvukovku. Naprostý ideál je pak moci si stoupnout na chvíli na stage a slyšet, jak to mají udělané.
Ale alfa a omega je "hraju, aby byl skvělý zvuk pro lidi, ne abych měl na stage zvuk jak doma v obýváku".
davy   |Registered |24.04.2014 14:49:00
Dle mých zkušeností existují zvukaři dobří i špatní, což je celkem logické. Maximum špatných zvukařů jsem zažil před deseti lety. Takový zvukař pustí do lidí sólový zpěv a dva až tři nástroje, zbytek stáhne a tím si ulehčí práci. Odposlechy jsou OK a ponechávají muzikanty v iluzi, že do lidí jde kompletní zvuk. Poslední dobou se s podobnými zvukaři setkávám jen vyjímečně.
Jsem velmi skromný na slyšitelnost svých nástrojů v odposlechu, neboť prostě nemám iluze o svých instrumentálních schopnostech a na pódiu to už nedoženu. (Tady je možná rozdíl oproti Dlouhánovi, který je o třídu výš, ale potřebuje se slyšet.) Pochopitelně potřebuji slyšet rytmickou sekci, abych se měl čeho chytit, a v menší hlasitosti i ostatní nástroje plus sbory. To je nutné, protože potřebuji rozpoznat případné kapelní flákače, abych jim pak mohl strašlivě vynadat. Naprostá většina zvukařů je schopna toto zajistit. Tedy mám na mysli ty odposlechy, vynadání obstarávám sám osobně.
Pavel Rada  - Ale ne!   |Registered |24.04.2014 15:19:47
Na to, abys poslouchal sbory si od zvukaře nechte vystoupení nahrát.
Na pódiu potřebuješ slyšet (jak si tak vybavuju z Kalku) basáka, kterej vám dost dobře drží rytmus. Ostatní nástroje a zpěv jen velmi jemně, aby ses neztratil.
Karel Krakonoš Kyncl   |Registered |24.04.2014 15:31:53
No, pro mě jsou naopak sbory velmi důležité - při vícehlasém zpěvu člověk musí kolegy "cítit". Nám právě z odposlechu nejvíce lezou sbory, pod tím kytara a basa, ale oproti sborům docela málo...
Pavel Rada   |Registered |24.04.2014 15:56:52
Davy nezpívá, pokud si dobře vybavuju :)
davy   |Registered |24.04.2014 16:00:48
Někteří odborníci zcela oprávněně nenazývají mou hlasovou produkci zpěvem , ale v Kalku jsem se zapojil do sborů s výjimkou první písničky. Takže ty sbory jsou pro mě též potřebné. Nahrávku jsem slyšel a neztratili jsme se.
Pavel Rada   |Registered |24.04.2014 16:27:24
V tom případě se omlouvám, a potvrzuju Krakonošova slova - do odposlechu Kontrabas a sbory, zbytek jen pocitově
davy   |Registered |24.04.2014 16:32:31
V našem případě basovku. Hlavně se určitě shodneme na tom, že přehnaně zesílené melodické nástroje by zde nadělaly nepředstavitelný chaos.
davy   |Registered |25.04.2014 11:54:47
"Jinak tyto záležitosti už můžeme probírat v jiné diskuzi a spíše bych se zaměřil na celkovou hudební scénu a podpoře "začínajících" kapel a muzikantů a proč je tak málo zájmu o vystoupení muzikantů a kapel, kteří hrajou druhou a třetí ligu, a o naplněnosti a reklamě na předkolech Porty a malý zájem veřejnosti."
Je to tak (aniž bych si stěžoval kvůli naší kapele, protože my máme i mimoportovní aktivity). Mám ale pocit, že pořadatelé Porty o toto příliš nestojí a pravidla plně odpovídají jejich nezájmu.
Z Porty se někdy stává přehlídka ve smyslu "kdo lépe naladil" a není vůle hledat nové písničky, které by si posluchači mohli poté běžně zpívat jako spoustu portovních hitů v minulosti. Pravidla autorské soutěže (s požadavkem předchozího komerčního nezveřejnění soutěžních skladeb atd.) jsou nastavena tak, že soutěžící si sem pošlou spíše druhou až třetí kvalitativní sortu písniček, neboť potencionální hity dávají na CD. Částečně to popisuji ve svém článku, který zatím nebyl uveřejněn, ale snad brzy bude.
Karel Krakonoš Kyncl   |Registered |25.04.2014 12:31:05
Nu, co se týče jiné diskuse, mám už skoro hotový článek právě o pódiovém hraní pro začátečníky, když to zvládnu dopsat a pokud se Houbák pochlapí, už v pondělí bude možno diskutovat pod tímto článkem

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Říjen 2024 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
  1 2 3 4 5 6
 7 8
1420
2123
2931   

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc