gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

10.03.2003 ROK ĎÁBLA ďáblem roku (Jaroos)    PDF Tisk Email
Recenze
Možná nikoliv "podobenství o andělích". Mnohem prozaičtější může být uchopení děje a smyslu filmu režiséra Petra Zelenky, ověnčeného čerstvě hned šesti cenami české filmové akademie - Českými lvy.
Karel Plíhal, posedlý myšlenkami na vlastní pohřeb, inscenuje jej "nanečisto", přičemž si uvědomí, že skupina Čechomor, navzdory svým nesporným kvalitám, tuto událost po stránce hudebního doprovodu sama nezvládá. Předstírá proto záměrně a zcela účelně ztrátu řeči, aby apelem na přirozené lidské city donutil ke spolupráci s Čechomorem Jaromíra Nohavicu. To se mu záhy podaří. Údajná hlasová indispozice se vytrácí a film rozehrává minipříběhy na téma mezilidských vztahů, neagresivních konfliktů a hledání bytostných podstat, které úvodní situace vyvolá. V závěru, po alespoň částečném "nalezení správných cest", v nichž můžeme vycítit i Nietzscheho myšlenku věčného návratu, se Plíhal rozpadá, slovy Nohavicovými, na špony, aby snímek vyvrcholil scénou pohřbu dle jeho představ. "Špony jsme a ve špony se obrátíme".
Toť malá fikce na téma "o čem to je". Ve skutečnosti jde skutečně o vnímání života skrze hudbu, naslouchání si navzájem. Zároveň ale i o ono "hledání cest" plíhalovským vnímáním melodií (duší) lidí či rezignaci vedoucí do protialkoholní léčebny. Na druhou stranu jsem přesvědčen, že pátrání po smyslu filmu je něčím podobným jako vysvětlováním vtipu. Ztrácí se jím jeho pointa sama.
Film roku, režie, střih, hudba, zvuk a nejnavštěvovanější český film roku - to jsou kategorie, v nichž Rok ďábla uspěl při letošním předávání Českých lvů.
V kategorii hudby skutečně nedal Nohavica s Čechomorem konkurenci mnoho šancí, ačkoliv proti nim stáli soupeři typu Petra Hapky, Vladimíra Merty (za film Fimfárum Jana Wericha), či skladatel Petr Malásek (Andělská tvář). Nejenže je právě tvorba Nohavicova "prověřená", ale zároveň srozumitelná a navzdory tomu ne jednoduchá. Nedotváří atmosféru, ale naopak ji sama vyvolává. Spojení s Čechomorem ji sice neposouvá dál (toho ostatně není zapotřebí), na druhou stranu ukazuje, že může mít i neméně působivé podoby. V místech vyžadujících emoce agresivnější, extrovertní, nastupuje spolehlivě Čechomor, sváděný k ještě většímu "odvazu" Jazem Colemanem. Výsledkem je jedna z nejsilnějších scén filmu - rituál v pískovém lomu, připomínající, či snad dokonce inspirovaný, obdobnou pouštní scénu ve snímku Doors (režie Oliver Stone). S tím rozdílem, že Černý, Holas a spol. se obracejí zpět k hudbě.
Rok ďábla má navíc tu výhodu, že film se tematicky a myšlenkově přizpůsobuje hudbě, nikoliv naopak. Hudba není doprovodem, záležitostí druhého sledu. Inspirace vychází z druhé strany.
Po stránce hereckých výkonů je film příjemným překvapením. Ani ne tak v případě snad až profesionálního pojetí Jaze Colemana, ale právě "naivního" herectví Jarka Nohavici. Zdatně mu sekunduje především Karel Holas. Na postavě Františka Černého je přece jen vidět, že s herectvím trochu zápasí a nedaří se mu "nasadit výraz" nezúčastněného, takřka dokumentárního svědectví. Jedním slovem zbytečně "přehrává". I v jeho případě se ovšem dočkáme vynikajících okamžiků - např. při stylizaci se do Jarkovy podoby, upřených pohledů na "idol" či při slavné "trenýrkové" scéně. V té ovšem exceluje Čechomor jako celek, podpořený navíc skvělou kamerou Miro Gábora.
Trochu nepochopitelná je pro mne v tomto směru Nohavicova nominace za mužský herecký výkon ve vedlejší roli, ačkoliv (opravte mne) jsem nikoho v "hlavnější" úloze nezaznamenal.
Přiznávám, že nejsem zrovna pravidelným návštěvníkem kina. Jedna jediná návštěva za posledních šest let (a to ještě díky jakési vyhrané vstupence). Proto nemohu srovnávat a posuzovat, zda to či ono ocenění je oprávněné. Jediný nezpochybnitelný fakt je, že se Rok ďábla stal nejnavštěvovanějším českým filmem loňského roku. Režisér Petr Zelenka je znám svou averzí vůči "instituci" Českých lvů. Považuje je za zbytečné, odmítá členství v Akademii, jež mu náleží a samotné přebírání cen je pro něj viditelným utrpením. Pokud mluví o subjektivitě v otázkách udělování profesních cen, má jistě právo na takový názor. Ostatně, mnozí mu dávají za pravdu. Na druhou stranu by bylo fajn, pokud by alespoň poděkoval divákům, že jeho film houfně navštěvují. Pokud si tedy své snímky netočí "pro vlastní potřebu". Jenže?ten chlápek dělá zatraceně dobré filmy?

Sdílet na...
Kam dál?

» Jaromír Nohavica: Tak mě tu máš (Milan Tesař)

» Částečné ohlédnutí (Miloš Keller)

» První letošní soutěž o CD Místečko (FOLKtime.cz)

» Čechomor vydává po šesti letech nové album „Místečko“ (FOLKtime.cz)

» Koncert Karla Plíhala na Pernštejnské fortuně – večer se zvláštní atmosférou (Jana Štěpánková)

Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Ondřej Fiala  - Re: ROK ĎÁBLA ďáblem roku   |212.11.118.xxx |10.03.2003 16:19:00
J. Nohavica ve filmu skutecne nemá takový prostor, aby se dalo hovorit o hlavní roli. Ten film proste nemá hlavní roli - nebo jich je nekolik..
JAroos  - Re: Re: ROK ĎÁBLA ďáblem roku   |62.24.75.xxx |10.03.2003 16:47:00
Tuším v roce 2000 byl napr. za film Samotári nominován v kategorii hlavního mužského hereckého výkonu Ivan Trojan. Byl v ní jedinecný. Ovšem zdaleka nemel tolik prostoru jako Jarek v tomto prípade. Ovšem uznávám, že je to otázka názoru. Jak vidno, i akademie hodnotí individuálne
Jan-Matej Rak  - Re: Re: Re: ROK ĎÁBLA ďáblem roku   |62.177.75.xxx |11.03.2003 11:22:00
Podle me to byl cely jeden velky reklamni klip na Cechomor. Myslim, ze na fiktivni dokument jsou vsichni zucastneni prilis slavni. Podle meho nazoru to byl jen obrovsky humbuk plny "hlubokych" scen a scenek. Je ale jasne, ze muzika byla povetsinou dobra, tudiz ji muze sotvaco konkurovat. Ovsem nesmesujme puvodni filmovou hudbu (ta mimochodem nijak slavna nebyla) a pisne ve filmu pouzite (ty, narozdil od puvodni filmove hudby, prodavaji soundtrack). Skladat filmovou hudbu neznamena vybirat pisnicky, to neni prace pro redaktora, ale pro skladatele
Jaroos  - Re: Re: Re: Re: ROK ĎÁBLA ďáblem roku   |62.24.75.xxx |11.03.2003 11:38:00
Nemyslím, že by šlo o reklamní klip. Ostatne, pochybuji, že by se k tomu kdosi typu Petra Zelenky snížil.
Na druhou stranu souhlasím, že nejde o filmovou hudbu. Ríkám ostatne jasne, že film vychází z muziky a nikoliv naopak, jak je tomu obvyklé. Hezký den a dnes vecer v Akcentu na shledanou :-
ama  - Re: Re: Re: Re: Re: ROK ĎÁBLA ďáblem roku   |195.113.54.xxx |11.03.2003 17:32:00
Naprosto souhlasim s Matejem. Ten film je komerce od a do z, bohuzel. Proc asi neprisel Jarek na predavani cen.
Boko  - Re: ROK ĎÁBLA ďáblem roku   |193.165.194.xxx |12.03.2003 01:05:00
Tento film je bez pisnicek a i s pisnickami uplne o nicem. Vlastne uz ani nevim o cem ten film byl a jedine co mne z nej v hlave zbylo, jsou skvele aranzma k pisnickam Basnirka a Rakety.
Vyhra RD je asi dusledek male produkce a i kvality nove vznikajicich ceskych filmu, jinak si to nedovedu predstavit (kolik z toho kvanta "akademiku" vubec hlasuje?)
Uvidime, jestli za par let bude tento film jeste nekoho oslovovat. Cas ho proveri
Vašek Müller  - Re: Re: ROK ĎÁBLA ďáblem roku   |212.65.193.xxx |12.03.2003 09:11:00
Osobne jsem si RD pojmenoval názvem Slepenec. Jednotlivé historky jsou poslepovány bez nejakého (pro me) nosného príbehu. Nic na tom z mého pohledu nemení "magické" zjevování duchu, ani "správne úletácká" diskuze o trenýrkách a slipech.
Samotný film bez hrajícího Nohavici a samozrejme i Plíhala si nedovedu predstavit. Opravdu by byl tak úspešný?
Mám pocit, že film spíše oslavovali hudební,než filmoví kritici.
Nekolikrát jsem cetl, že letošní filmové ceny se vybírali z vubec nejslabší nabídky a ze svého naprosto laického pohledu (obycejného diváka, který se jen zajde na vetšinu nových tuzemských filmu podívat, ale rozhodne žádným odborníkem není)se k tomuto názoru prikláním.
Bylo by velmi zajímavé, kdyby nekdo natocil film o Nohavicovi, inspirovaný treba koncem osmdesátých let (nemusel by v nem sám ani hrát, ni by se ta postava tak nemusela jmenovat). Nevím však, zda toto téma není RD zazdené.
Takže me nejvíce potešil RD tím, že mám doma v profi kvalite Rakety a Osud.
Zdá se mi, že se málo srovnával RD s predchozím Zelenkovým mystifikacním dokumentem Mnága - happyend. (Prý mu hodne lidí opravdu uverilo).
Co vy na to, jak by u vás dopadlo porovnání obou filmu? Dostal by bez úcast Jarka Nohavici a Karla Plíhala RD tolik ocenení?
P.S.: Opravdu jsem naprostý filmový laik, je to proste jen názor obycejného diváka, který se muže mýlit.
Vašek Mülle
Boko  - Re: Re: Re: ROK ĎÁBLA ďáblem roku   |193.165.194.xxx |12.03.2003 10:38:00
Kdyz odbocim k Zelenkovi, tak asi nejvic se mi libil film Samotari, kde delal scenar a na ten se da divat i vicekrat, coz o Knoflikarich rict nemuzu (jednou a dost :) a z tech tri mystifikaci byla nejzajimavejsi jeho prvotina Visaci Zamek, ktere jsem chvili i opravdu veril :
Ivo Cicvárek  - Vidím to jinak   |195.178.65.xxx |12.03.2003 13:40:00
Zdá se mi, že základním znakem kvalitního díla je bohatá možnost výkladu. Rok dábla považuji za mimorádne zdarilý film, ba co víc - odcházel jsem z kina a byl z nej docela vedle. A budu se lišit od vetšiny zde diskutujících i v dalším pohledu: za nejslabší clánek filmu považuji hudbu - resp. komercní aranže mnoha jinak dobrých písní - proste symfonický Cechomor i popovou Kometu považuji za kýc. Tento svuj pohled nikomu (ale opravdu NIKOMU) nevnucuji.
Ivo Cicváre
Boko  - Re: Vidím to jinak   |193.165.194.xxx |12.03.2003 13:54:00
Nejak se v posledni dobe obevuje trend pouzivani "... mluvim jen za sebe", "... nikomu to nevnucuju". Neni to obcas i trocha alibismu? Jako by se lidi stydeli mit vlastni nazor a obcas se za nej i postavit :
Ivo Cicvárek  - Re: Re: Vidím to jinak   |195.178.65.xxx |12.03.2003 15:05:00
Milý Boko,
mít vlastní názor neznamená chtít jej vnucovat všem ostatním. A pokud sis dobre všiml, ve svém príspevku jsem neargumentoval - tudíž ani nemám právo chtít po ostatních, aby muj názor prijali. Naopak se mi zdá, že v poslední dobe pribývá lidí, kterí nazývají alibismem jednoduše každou toleranci - a svoji vlastní netoleranci (a prípadne i vztahovacnost) prezentují jako pevný postoj. To zacíná treba tím, že nekdo svoje skálopevné presvedcení prezentuje na netu pod prezdívkou (jakkoliv je treba nekolika dalším uživatelum identita pisatele známa)...

Krátká úvaha na záver: postmoderna podle nekterých interpretací žádnou absolutní pravdu nezná, jelikož v mnoha smerech postmoderne verím, nemužu hájit ani svoji pravdu. Nelze hájit neco, co není. Tudíž neplatí ani tento odstavec - a príšte svoji pravdu klidne hájit budu

Ivo Cicvárek
Boko  - Re: Re: Re: Vidím to jinak   |193.165.194.xxx |12.03.2003 15:22:00
Bleble.
Jedine na co odpovim je to, ze prumerne inteligentni clovek si muze moji adresu a telefon zjistit do nekolika minut, zkus si to :)
Mimochodem moje prezdivka ma pro me stejnou vahu jako jmeno a mozna i vetsi.
To je jedine k cemu se vyjadrim, abysme se prilis nevzdalili od tematu tj. vyjadreni vlastniho nazoru na film Rok Dabla
Šaolín  - Dva z jednoho města   |62.77.87.xxx |12.03.2003 16:18:00
Ale hoši hoši,
nehádejte se, radši mi jako filmoví odborníci poradte, zda mám vyrazit do kina na to nové Chicago... ;-
Boko  - Re: Dva z jednoho města   |193.165.194.xxx |12.03.2003 16:28:00
:) Chicago nevim, ale v posledni dobe se mi libil film Kruh a Chyt me,jestli muzes. Mam pocihano jeste na Lesni chodce a na Solaris, o tech Ti muzu napsal Saoline potom ;
Ivo Cicvárek  - Re: Re: Re: Re: Vidím to jinak   |195.178.65.xxx |13.03.2003 10:53:00
Dobre, Boko,
s tou prezdívkou to beru... Na druhou stranu to podstatné zustává: nechápu, proc bych za každou cenu musel vnucovat svuj názor na Rok dábla ostatním diskutujícím? A nechápu, co je na tom alibistického...

Ale jak psal Šaolin, at jsme trochu konstruktivní - z Tvých poznámek mám pocit, že jsi dobre obeznámen s lonskou filmovou produkcí. Já jsem zatím nevidel ani Výlet ani Smrady (tj. další dva nejcasteji nominované a ocenené filmy). Jaké jsou?

Ivo Cicvárek


Boko  - Re: Re: Re: Re: Re: Vidím to jinak   |193.165.194.xxx |13.03.2003 11:14:00
Vylet jsem videl a svoje oceneni za scenar si zaslouzi (kamera take neni k zahozeni), moc se mi libil i obsazeni - bylo zvoleno dobre.
Film Smradi jsem zatim nevidel a ani neslysel zadnou odezvu. Mel jsem dnes volbu jit dnes na nej a nebo horolezcky maskarak a vyhral maskarak :) Nechces se stavit do Hvezdy v Komine, mohli bysme pokecat o filmech :
Ivo Cicvárek  - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vidím to jinak   |195.178.65.xxx |13.03.2003 14:03:00
Už mám jiný program...
Ivo C
Šaolín  - Proč Chicago   |62.77.87.xxx |13.03.2003 15:40:00
No já se ptal na Chicago predevším proto, že se jedná o hudební film (a Vy jste tu prece probírali hudební film, ne?), priznám se, že ostatní filmy me prakticky nezajímají... Tys Boko nevidel ani tu puvodní verzi? Ani Ty Ivo? Hohóóó... :o Tož doufám, že aspon Blues Brothers nebo V zajetí rytmu vám neunikly, to by totiž byla vecná škoda (a uprímne receno, kde jinde vzít ten hudebnefilmový metr, když ne tady, že?)... ;-
Jimmy  - Re: Re: Re: Re: ROK ĎÁBLA ďáblem roku   |194.213.246.xxx |20.07.2003 08:47:00
Souhlasím. Mám Nohavicu rád, Plíhala rovnež, pro jejich poetiku a schopnost vyjádrit se muzikálne. Ale Rok dábla byl natahovaná nuda prokládaná písnickami

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Říjen 2024 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
  1 2 3 4 5 6
 7 8
1420
2123
2931   

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc