gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

02.03.2004 Burianovy dětské hlasy (Karel Vodňanský)    PDF Tisk Email
Recenze

Podíváte-li se na přebal Burianova nového dvojalba, vytane Vám na mysli otázka, zda se autor chce zaobírat vzpomínkami na dětství, či je fotografie dětské hračky - medvídka - jen jakým si pokusem o performanci v protipólu k obsahu desek. Však až po přehrání obou nosičů začíná trpělivému posluchači v mysli tanout zřejmě zamýšlená idea. Hračka má být náznakem lidského tématu alb - autorova hudebního a textového zrání a mladistvého hledání.alt

Zatímco většina interpretů, vydávající vzpomínkové retrospektivy nevydaných písní a nebo zahrnující do těch nových vícero starších skladeb, žel většinou jen vyplavuje pomnoho textů či hudby na spodní hraně kvality jejich projevu, u nového dvojalba Jana Buriana Blues 4. kategorie a Božskej klid narážíme na podobný problém jen velmi zřídka. Sumarizaci a výběru vydaných písní jistě přispěl i autorův osobní nadhled a odstup v řádu desítek let, a dopomohl vybrat v inventuře všech skladeb jistě to nejlepší, nebo alespoň to, pod co je ochoten se i s odstupem času s hrdostí podepsat. Kvalitě desky přilepšuje i její zvuková čistota, jakož i použití piana jako jediného doprovodného nástroje, což nebývalo v dané minulosti u Buriana zvykem.

Ač jsou nahrávky při celkové délce 1 hodiny a hrubě 2 minut, na první pohled nepochopitelně rozděleny do dvou nosičů (a propos ty pak svým vzhledem od sebe k nerozeznání podobné), bližší poslech i sám autor přesvědčují o vhodnosti uskutečněného záměru. Z vůle páně autorova je jím především oddělení za sebou následujících dvou životních etap, kdy z té první jsou na albu pod názvem Blues 4. kategorie zařazeny skladby z let 1972 až 1980, a z té druhé pak skladby z let 1980 až 1985 s názvem alba Božskej klid. Z poslechu páně posluchačova je to utvrzením rozdílné časovosti jednotlivých alb patrné v obsahové skladbě textů. Zatímco první deska je spíše odrazem autorova mládí - jeho lásek a nevybouřenosti, druhé je potom odrazem životního zklidnění - přizpůsobení se denní realitě světa.

Blues 4. kategorie proplétají od počátku do konce laskavá milostná vyznání (Vyznání, Vidím tě všude) v protikladu k obžalobám společnosti (Pohádka, Království zvyku). Zatímco po hudební stránce poznáváme Burianův dnešní rukopis, až snad na občasné přebírání klasických melodií a rytmů, avšak upravených opětovně v jeho bluesovou linku, u textů je znatelná nevyzrálost a s mnohými verši by dnes zřejmě minimálně váhal (prken - mrkem, upila - tupila), podepsal-li by se pod některé z nich vůbec (Disc Jockey). V několika písních však díky kontrastu s nevyspělými texty pak naopak vybočují některé z nich svou hravou češtinou a poetičností (Polárka) či paradoxní kombinací obou vznikají více než zajímavé písně jako Sprchovací blues či Zubař. Ve většině textů lze již ale vysledovat tradiční Burianovu jednoduchou filosofičnost a ironii, ale i jeho osobitou sebeironii, která mu byla tak nápomocna při vyrovnání se slavnou minulostí své rodiny (Dítě). Milým překvapením je pak textově empatické až pedagogické sžití s dětským světem v písni Čarodějný hrad, jež příjemně doplňuje náhled na jeho nejen hudební osobnost.

Zatímco první deska je spíše náhledem do Don Quijotského boje s větrnými mlýny normalizace viděné mladýma zamilovanýma očima je Božskej klid více přijímáním reality, kterou však Burian znovu propasírovává přes svou filosofující ironii. Zatímco se hravost a osobitost textů na druhé desce zesiluje, až snad na jedinou výjimku v textu Železná neděle, v mnohých melodiích pak ještě rozpoznáváme opětovné přejímání rytmů a melodií. Krom písničkářsky folkovější Múzy zesiluje u většiny písní bluesová a jazzovější linka, zvláště výrazná v písních Píseň o dvou hlavách, Kšá, kšá či Telefonní blues. Zároveň s tímto posílením roste i ironická filosofičnost textů zejména pak v písních Galilei nebo Horolezecká. Božskej klid je tak hudebním obsahem a rozvrstvením textu již velmi blízký formám jeho dnešní tvorby.

A tak, jak medvídek na první straně obalu naznačuje snahu o rekapitulaci v pravdě mladistvých a trochu nezralých skladeb, zesiluje pro mne fotografie "dospělého" Jana Buriana na zadní straně přesvědčení, že po těchto prvních krůčcích a skocích vychází už Jan Burian osobnost, a že hudební a textové projevy daných alb jsou protkány nejenom náznaky tvorby budoucího autorova směřování, ale dokreslují i jeho vitální individualitu, jež nám lépe pomůže nahlížet témata i obsahy skladeb z let následujících.


Sdílet na...
Kam dál?

» Soutěž o Dvanáct druhů samoty (FOLKtime.cz)

» Jan Burian & Bizzare Band: Jihotaje (Galén)

» Jan Burian připravuje ke svým 70. narozeninám autorský pořad s názvem: Autoportrét 70 (FOLKtime.cz)

» Vzpomínka na Zuzanu Navarovou a festival Hradecký slunovrat (Vašek Müller)

» Dědeček Dědeček a dědek Burian (Miloš Keller)

Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Říjen 2022 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
      1 2
 3 5 9
101216
1723
24282930
      

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc