gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

11.11.2014 Třikrát country a pokaždé jinak (Miloš Keller)    PDF Tisk Email
Recenze
Stává se mi stále častěji, že jsem puzen psát skupinové recenze - srovnání různých desek v jednom kontextu dává vyniknout jejich silným i slabým stránkám. Recenzent také pak může méně škatulkovat a názorněji ukázat dobré i špatné příklady. Pravdou je, že někteří umělci občas nesnášejí zařazení do souvislostí se svými konkurenty.
I nyní se mi sešla na stole trojice countryových desek. Česká country je v jisté autorské krizi - přebírat americké originály prostě dneska nejde, tak jak to šlo do devadesátých let (jen si poslechněte horní příčky americké countryové hitparády!), na druhou stranu se autoři a kapely brání logickému úkroku do středního proudu (a přitom právě tuhle funkci v USA country aktuálně má). Řešení částečně naznačují níže zmíněné tři desky.
Zcela nové jméno na naší scéně - Mirek Tabák - natočil 14 písní na CD s názvem Černej pasažér. Písničky podle Mirka Tabáka hodně dlouho zrály už natočeny (od roku 2002) a vydány byly spíše shodou okolností. Samotné jméno interpreta je pseudonymem a umělec předpokládá, že tomu bude i dál. Autorský rukopis nese známky inspirace zpěvným a melodickým folkem, obohaceným o prvky středního proudu - vznikají tak písně, které zařadíte pod countryovou nálepku, ale stále vám budou trochu z pod ní vyčuhovat. Asi nejlépe to charakterizuje hned první skladba, kterou se Mirek Tabák i představuje: Jsem takovej. Autor a interpret disponuje vlastně úplně obyčejným hlasovým fondem, ví o tom a drží se sympaticky svým zpěvem "při zdi" - a tím písničky, jejich aranže a textové obsahy vhodně doplňuje a slouží jim. Na desce jsou dvě slavná jména - Mirek Tabák si zazpíval s Pavlem Bobkem a Markem Ebenem. A tyhle dvě skladby budou zjevně nejsilnějšími místy desky. Titulní příběh odcházejícího taxikáře s recitativem Marka Ebena (Černej pasažér) je tak sugestivní, že byste byli ochotni vidět na zádech taxikářů takřka andělská křídla. Jezděte jen hromadnou dopravou, aby vám tu krásnou iluzi z písně realita nerozbila a uchovali jste si ji co nejdéle. Duet s Pavlem Bobkem Klub štvanců je asi i díky příspěvku zesnulé hvězdy (připomínám, natáčeno 2002) nejsilněji zakotven v country. Kontrastem k těmto dvěma skladbám je třeba píseň Nebuď blázen, s náznakem rockového drivu, ovšem i s prvoplánovým ("rockovým", popularizačně naučným motoristickým) textem. Na desce najdeme samozřejmě i skladby, o nichž se toho moc napsat nedá (např. To si pamatuj - tady se autor obsahově trochu opakuje), naštěstí ani ve špatném slova smyslu - tvoři pěknou kulisu k těm silným a charakteristickým skladbám.

Mirek Tabák - Černej pasažér
Mirek Tabák: Černej pasažér
Vydavatel: Supraphon a.s.
Vydáno: 2014
Hodnocení desky: 6,55/10
Seznam písní: Jsem takovej • Holky • Klub štvanců • Nebuď blázen • Černej pasažér • To si pamatuj • Drahokam • Moje hobby • Postelový oči • Promiň kámo • Na konci světa • Zvláštní náhoda • Bonusy: Four Wheels and Jesus • Přihořívá
Co o albu napsal Milan Tesař: "Lehce nadprůměrné album se zajímavým příběhem, které oficiálně vyšlo více než deset let po svém vzniku." (6 bodů)
Více komentářů v hodnocení desek
Hodnotit můžete i vy, stačí se pouze zaregistrovat
 


Pavel Wožniak působí na naší hudební scéně již desítky let, tu s větším, tu s menším úspěchem, tu s větším, tu s menším hudebním vkusem. Několik jeho původních skladeb je mezi trvalým a základním fondem playlistu Country radia: Účetní Buřinka Platt, Hattie, Muž se srdcem kovboje - a právě na tuto poslední navazuje reminiscencí nejnovější Wožniakovo album - Muž se srdcem kluka ze Žižkova. Podle názvu se autor a interpret chce vrátit ke svým kořenům a současně reflektovat aktuální situaci. A to je asi největší kámen úrazu - pokud bych měl použít přirovnání, dopadlo to stejně, jako podobný nedávný pokus Xindla X - komunální či politickou satirou. Opět stačí vyjmenovat názvy: Česko, chybí ti král, Trocha hrdosti by nebyla, O Švejkovi, Pepa Bosák a další. Ani nebudu vypisovat úryvky textů… I v těchto případech ale skladby podrží hudební složka, jak melodická, tak instrumentační - Pavel Wožniak je prostě především muzikant s bohatou praxí a se srdcem - a podlehl nutkání vyjádřit se k mnohdy složité a nepochopitelné realitě. Také je zřetelné, že autorsky a interpretačně má zkušenosti i s rockovou muzikou a tak (po poslechu desky Mirka Tabáka) získáte další odstín možného pohledu na českou country. Silné, přehledně vystavěné melodie s jasně členěným schématem a hudebně zapamatovatelnými refrény, podpořené aranžemi. Přes výhrady k textům písní ale na desce najdete nejméně dvě silné písně a jednu zajímavost - tou zajímavostí je Wožniakova verze hitu skupiny Eagles Hotel California a těmi silnými místy jsou Kanadskej sen s textem Vladimíra Čorta - rockově laděná balada, připomínající umírněnější formu jižanského rocku a s mimořádně silným sloganem: Ztrácím den po dni svůj krásnej kanadskej sen… Druhou silnou skladbou je pak Pan Ladislav - plně autorsky dílem Pavla Wožniaka s naprosto odlišnou atmosférou vyznání syna k otci. Dva důkazy, že i touhu okomentovat realitu či vyjádřit vzpomínky na silné životní události lze usměrnit do vkusné podoby a ve výsledku do podoby hitu. Opět si budete pamatovat refrén jak melodicky, tak textově a obsahově.
Gabriela Goldová je interpretka, která se čas od času vynoří v country a pravděpodobně se vynořuje i v dalších uměleckých a hudebních odvětvích, která až tak nesleduji, a tak nedokážu posoudit kontinuitu její kariéry. Pro tvorbu countryového alba (v tomto případě s titulem Přistávací ranvej) se ale vždy obklopí zkušeným produkčním týmem, tentokrát vedeným Romanem Šandorem (kytarista z doprovodné kapely a autor většiny hudební složky alba) a tak se poměrně značně dopředu odsoudí do role zpěvačky, místy až loutky. Dlužno dodat, že jí role zpěvačky sedne dobře a dokáže zjevně splnit požadavky autorů, aranžérů a producentů. Vznikne tak deska, které po formální stránce máte máloco vytknout, současně ale cítíte, že příště se tým vydá za úplně jiným žánrem či stylem a tak trochu tedy celou desku příslušným umělcům nevěříte. Zvukově je album Přistávací ranvej asi z uvedené trojice nejmodernější, osciluje spíše mezi tvrdším středním proudem a country, stále však je ale zakotvena hudebně v minulém tisíciletí (což nemusí být na závadu). I dramaturgicky je vystavěná dobře, nechybí silné skladby, aspirující na hit se všemi atributy (Nejlepší den, Přistávací ranvej) nebo na zanechání silného pocitu v posluchači (Chci žít láskou). Ostatní písně vás neurazí - nicméně, tak jako jsem desku Mirka Tabáka do auta nedoporučoval, Gabrielinu desku tam naopak doporučím a myslím, že tam deska bude spokojena a vy s ní také.

Gabriela Goldová - Přistávací ranvej
Gabriela Goldová: Přistávací ranvej
Vydavatel: vlastním nákladem
Vydáno: 2014
Hodnocení desky: 4,43/10
Seznam písní: Počkej jen chvíli • Jen já • Včerejší vítr • Nejlepší den • Chci žít láskou • Nejkrásnější sen • Vím, že se ztrácíš • Zpívám i vám • Přistávací ranvej • Snad pozveš mě dál • Pocity • Dávám všechno láskám • Král andělů
Co o albu napsal Tomáš Doug Machalík: "Pop music, která sice nijak neuráží, ale ani nic nenabízí." (4 body)
Více komentářů v hodnocení desek
Hodnotit můžete i vy, stačí se pouze zaregistrovat
 


Trojice alb, která ukazují možné tváře současné české country, ohlížející se po inspiraci i v jiných žánrech, nemající ale přitom odvahu podívat se přímo do epicentra americké country. Na druhou stranu je velmi sporné, jak by české publikum takovou inspiraci přijalo. České publikum raději setrvává ve sladké nevědomosti country sedmdesátých, maximálně devadesátých let a je mu tam dobře. A interpreti to poznají, a zaplaťpámbu, že přinejmenším v těchto uvedených případech požadavkům publika vyhověli se vkusem, značnou invencí a šarmem.

Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
jan klein   |83.240.124.xxx |23.11.2014 17:32:01
Country jako žánr je hudební mrtvola.
davy   |Registered |23.11.2014 23:17:04
Až na to, že existují i countryové živoly (opak mrtvol).
jirka   |194.228.24.xxx |24.11.2014 17:51:28
A na to jste přišel jak? V globálním měřítku (a to nejenom v tom americkém) je docela dost živá. V českém měřítku je to bohužel jinak. je třeba ale taky říct, kdo nebo co za její smrt může. Je to jednak její nesmyslné spojování s folkem, world music, trampskou písničkou a dalším bůhvíčím ještě a to nejenom v rovině mediální (viz Folk a Country), ale zejména pak producentské - kolik už tady bylo "countryových" alb, která ale vlastně vůbec country nebyly? Vždycky se to producentsky zvrhlo do nějaké fúze s jinými styly. Ostatně důkazem jsou i výše uvedené desky, které jsou sice označované jako country, ale dost často tam ta country je hodně dobře skrytá (a nebo tam prostě není vůbec?) Další smrtící dávkou pro tenhle žánr byly TV estrády s Ivanem Mládkem. Hudební tvorbu Ivana Mládka mám rád, ale bohužel byl to on, kdo prezentoval country hudbu jako něco, co je vhodné pro vyznavače humoru čtvrté cenové skupiny. A třetím vrahem CM v ČR jsou rádia. Ta přijala výše uvedené věci za své a country ze svých playlistů jako něco ideologicky závadného - vždyť přeci všichni jsme rockeři a ti, co náhodou né, tak těm stačí popík nebo nějaká alternativa. A když už tedy country, tak maximálně tak Cashe, Nelsona možná Kristoffersona. Bohužel na úrovni let 60.-80. se většinově zastavila i specializovaná rádia. Je mi jasné, že MK bude mít naprosto nesouhlasný názor, ale ruku na srdce - kolikrát za den slyšíte na Country Radiu Michala Tučného, staré Greenhorny, Johnnyho Cashe, Willieho Nelsona a kolikrát třeba Luka Bryana, Little Big Town a podobné interprety, kteří teď jsou na vrcholku amerických hitparád? A kolikrát se mně už stalo, že mne poránu z Country Radia budila helenka Vondráčková nebo Marta Kubišová (nic proti nim - ale na Country Radiu)? Takže možná country u nás skutečně brzo bude mrtvá, ale nebude to přirozený skon, ale bohužel docela obyčejná vražda. A teď do mne, milí folkaři, rozcupujte mne na kousky
jan klien   |198.90.66.xxx |25.11.2014 09:58:21
Dobrý tedy, upřesním to. V měřítku našeho malého českého hudebního rybníčka je country žánrovou mrtvolou. A jinak - každý zmrtvělý žánr má lidi, kteří se ho snaží resuscitovat. Což samozřejmě není vůbec na škodu. Každému co jeho jest. Nicméně za vraždu bych to neoznačoval, spíš za vcelku přirozený vývoj.
MK   |213.195.200.xxx |26.11.2014 13:43:08
Little Big Town nebo Luke Bryan zazní na vlnách Countryradia nejméně 2x týdně, pokud mají hit v hitparádě. Tato četnost odpovídá požadavkům většinového publika, tak jak odpovídá i v případech např. M.Tučného. Soukromá rozhlasová stanice nemá vychovávat ani poučovat, co má auditorium poslouchat. Přesto sděluje, co nového v USA je, úměrně k zájmu o toto dění. Toto je sdělení faktu, nikoliv komentář k diskusi.
jirka   |194.228.24.xxx |26.11.2014 14:24:08
Při vší úctě, tohle je opravdu hláška dne. Právě na tohle uvažování doplatila a doplácí česká country hudba. Vždyť proč bychom hledali a dělali něco nového, když to staré je dobré. Možná teď z toho máte nějaký krátkodobý zisk, ale za 5, za 10 let? Lidi, kteří byli ochotni poslouchat trempírny nebo best of pravěk, vám začnou pomalu odcházet a nového posluchače nezískáte a pak půjde celé CR víte kam.Každá komerční stanice tady definuje to, co budou posluchači poslouchat. Tak to funguje. Ve světě i u nás. Samozřejmě to není o tom teď vyhodit Greenhorny a nasadit Bryana. Ale udělat přirozený a vyvážený mix starého a nového a to rozhodně není odvysílání jednoho singlu dvakrát za týden a to ještě v časech, kdy je minimální poslechovost. A ano, lidi nechtějí moderní country, protože ji neznají. Ale nepoznají ji, když ji nebudete hrát. A o tom to je.
MK   |90.177.133.xxx |26.11.2014 19:18:53
Je mi velmi líto, Jirko, ale naopak váš text je nikoliv hláška dne, ale bohužel smutná neznalost sociologického složení českého obyvatelstva a neznalost hudebních východisek současné moderní americké country. Je všeobecně známo, že country v USA plní úlohu středního proudu, který tam fakticky neexistuje a proto používá výrazové prostředky, pro které si české publikum současnou americkou country naprosto nespojí s tím, co má zafixováno jako country. To že zde současná americká country má tolik fanoušků kolik má, není dáno tím že není propagována, ale prostě tím jaká pro ucho českého posluchače je. Chtěl bych poznamenat, že si to nyní nevymýšlím, ale je to dáno desítkami let zkušeností broadcaterů. Kdyby někdo měl pocit, že americkou country získá ne nevýznamný počet posluchačů, už by ji tu vysílal. Znovu - to není o její kvalitě či nekvalitě, to je o tom, jak zní uchu většinového českého posluchače. Chápu, že její fanoušky toto zklamává a nevěří tomu, ale chtěl bych vás ujistit, že podobně nedůvěřivě se tváří třeba fanoušci psytrance, když jim stanice hrající dance zdůvodňuje, proč není ve vysílání víc psytrance. Prosím, nenuťte mě už dál reagovat, jsem opravdu unavený nevěřícími Tomáši vašeho typu. Děkuji
jirka   |194.228.24.xxx |27.11.2014 15:31:34
Pane Kellere, reagovat fakt nemusíte. Je mi jasné, že jen Vy a Country Radio máte recept na to, co se českým posluchačům líbí a gratuluji Vám k tomu. V prostředí country se pohybuji už téměř dvacet let, troufám si říci, že o této hudbě něco vím a to i o té americké, včetně její historie. Jen ty příčiny, proč se tomuto žánru u nás tolik nedaří vidím někde naprosto jinde než Vy. Bohužel, nevěřícímu Tomášovi zaslepenému sociologickými výzkumy se toto asi vysvětlit opravdu nedá. Howgh, domluvil jsem.
Viktor Janeba   |88.101.154.xxx |27.11.2014 17:01:18
Jenže on má Miloš pravdu. Americké moderní countryové kapely by se u nás chytly (a také se občas i dost chytají) na rockových stanicích. Ani ten vyvážený mix starého a nového nebude fungovat, chcete-li vybudovat "hezkou českou" stanici. A není to jen o country, stejný problém je i s dalšími "oldschool" styly. Rockeři chtějí pořád slyšet staré Sabaty, Párply, Stouny, Mejdny... s novými kapelami na ně musíte opravdu opatrně.
jirka   |194.228.24.xxx |27.11.2014 18:00:33
Ale to jsou přeci dvě naprosto odlišné věci - samozřejmě, že český národ je nostalgický a chce slyšet věci staré, známé. A já proti tomu nic nemám. Ale řeči o tom, že současná country není vhodná pro ucho českého posluchače???? Takže je podle Vás správné, se tady zabarikádovat, uzavřít se všemu novému a namlouvat si, že jenom to staré dobré známé je to pravé? Za komunistů tady všichni brečeli, jak se sem nedostávají novinky, a teď když to možné je, tak zase posloucháme řeči o tom, že ty novinky nejsou vhodné pro naše uši? To je snad vtip, ne?
Viktor Janeba   |195.39.53.xxx |02.12.2014 09:59:31
Rádio je prostě byznys. Nikdo neříká, že "není vhodná". Jen to tu nebude poslouchat dost lidí na to, aby daná stanice byla zajímavá pro inzerenty.
jirka   |194.228.24.xxx |02.12.2014 11:02:09
Jak to, že to nikdo neříká? To přeci říká MK skoro v každém svém příspěvku. Dokonce má na to průzkumy. Chtěl bych ty průzkumy vidět, nějaký odkaz by nebyl? Fakt by mě zajímalo, kdo, kdy a kde takový průzkum dělal? Já mám ze své osobní zkušenosti reakce spíše opačné, když někomu pustím současnou country hudbu, tak jsou reakce většinou pozitivní. Ovšem s tím dovětkem, že tohle se tu bohužel nikde nehraje...
Viktor Janeba   |195.39.53.xxx |02.12.2014 11:20:32
Věčný kruh, tahle diskuse. Proč se na MTV hrají strašlivé pseudo-r'n'b a soulové sračky? Protože to stanice lidem nutí nebo protože to lidi chtějí? A proč to lidi chtějí? Já jsem tuhle diskusi absolovoval s Honzou Tomkem, moderátorem Rádia Beat, kde jsem se ho ptal, proč hrajou pořád dokola starý věci od Katapultu atd. a nepustí místo toho třeba Rival Sons, Hentai corporation, Black Country Communion... přes rotaci a dramaturga prostě nejede vlak.

Jediné řešení, jak to zjistíte, je, že si uděláte obchodní plán a založíte si stanici, která bude mít playlist postavený na tom, co se líbí vám. A uvidíte, zda vám to bude sypat.
jirka   |194.228.24.xxx |02.12.2014 13:53:53
A přesně tuto odpověď/radu jsem čekal. Tedy pravda původně od MK
Viktor Janeba   |195.39.53.xxx |02.12.2014 14:22:10
No a co jiného s tím chcete dělat? Můžete leda volat/psát do písniček na přání a dožadovat se něčeho, co nikdo nikdy neslyšel. V záplavě Báječných ženských, Pampelišek, Montogmeryů a Panenek to bude prima. Ale veškerá muzika/filmy v rádiu/TV jsou jen nutné zlo mezi reklamou.
jirka   |194.228.24.xxx |02.12.2014 16:57:05
Pane Janebo, já s tím opravdu ale opravdu nechci dělat vůbec nic. Pouze jsem reagoval na výkřik o mrtvém žánru a snažil jsem se popsat můj pohled na příčiny tohoto stavu. To, že se toho chytil MK a protiargumentoval pouze tím, že "tento stav je nezměnitelný jednou provždy a basta" je úplně jiný příběh. Kdo jiný, než média (a primárně rádia a televize) dokáže ovlivnit vývoj nějakého žánru? Bez nich by nebyla žádná pěvecká hvězda ani ve světě, ani u nás. A je samozřejmě jedno, jestli jsou to stanice státní nebo komerční. A ano, samozřejmě že lid český současnou americkou country nezná a neidentifikuje si jí s žánrem. No, jak jí má poznat, když mu její existenci všude tají? O tom to je. Nikdo tady nechce, aby radia hrala jenom novinky. To je hloupost. Ale argumentovat tím, že je dostatečné, když se interpreti z vrcholku amerických hitparád současnosti objeví ve vysílání specializované hudební stanice dvakrát týdně a z toho jednou v pozdních nočních hodinách a jednou v čase hlavních večerních zpráv, pokud se nepletu, tak to je opravdu směšné. Obzvláště v kontrastu s tím, kdy se v běžném vysílání nespočetně častěji objevují interpreti, kteří s country hudbou (a ani s jejími věčnými CZ souputníky FT) nemají vůbec nic společného a do vysílání CR se zatoulali asi odněkud z oblasti Blaníku. Ale to nevyřešíme. je to boj s větrnými mlýny.
MK   |213.195.200.xxx |30.11.2014 06:58:57
VJ: Ano, děkuji za příklad. Všimněte si například rozdílu v poslechovosti rockové stanice, hrající v oblasti rocku klasicky (tak jako Countryradio v oblasti country) a stanice, hrající moderně, aktuálně. Naposledy pro Jirku: Je to obráceně než se mi pokoušíte podsouvat - moderní am. country n ucho českého posluchače neidentifikuje jako country a průzkumy to potvrzují. Čili vůbec to není vtip, ale prostě to tak je.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Říjen 2024 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
  1 2 3 4 5 6
 7 8 910
1420
21
2931   

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc