Druhá záslužná edice, pokoušející se dokázat, že folk žije, se také tak jmenuje (první je Studna neobjevená, jíž vyšly už dvě desky, a která mapuje ještě víc začínající interprety). Na prvním díle tohoto CD jsou spíše ostřílení interpreti, a aby nebyly problémy s autorskými právy, a snad i proto, aby to nebyl obyčejný komerční výběr z již vydaných alb, obsahuje pouze dosud nevydané a nově v jednom studiu natočené nahrávky (jen Žalman nic v šuplíku neměl a přebíral, ale vůbec působí v té ostatní společnosti trochu jako pěst na ucho - sice v dobrém, ale proč tam je, to mi nedošlo - že žije Žalman ví snad každý). Je jasné, že žádný interpret nemá v šuplíku schované pecky a hity pro strýčka příhodu (až na Epy de myi, jak se ukáže níže), a tak nelze očekávat nějaký velký trhák. Ale i přesto dopadlo album poměrně slušně. Ukázalo to, co se již léta tuší - inspirace, nápadů, odvahy k neotřelým postupům a současně profesionální zručnosti se takto pohromadě folkařům moc nedostává. A tak z výběru vycházejí celkem logicky lépe a pro název alba věrohodněji skupiny. Sólisté zůstávají v nedostatku výše uvedeného sami a nikdo jim nepomůže, kapely mají jakž takž šanci, že každý z jejich členů vynikne v něčem z výše uvedeného a celek tak pozvedne.
Žamboši překvapivě zařadili mdlou a nevýraznou píseň, příznačně pojmenovanou
Skály v tísni, až jsem si opakovaně kontroloval, zda jsou to opravdu oni. Inu, dvojnásobný Anděl nesmí létat moc vysoko, ale tady se spíš plazí. Naopak následující
Marien v písni
Cestou za tebou představili směr, kterým by se folk mohl ubírat. Skladbu si přinejmenším zapamatujete, a asi ne náhodou. Světlolom je zajímavější název, než obsah -
Kofe a Vlna si dali vysokou laťku a tak ji nakonec podlezli.
Epy de mye dodala skladbu
Agnes, obsahově i formálně dramaticky vystavěnou, s opakováním titulu, úspornou instrumentací a naléhavostí ve zpěvu. Pokud byste poslouchali Epy de myi samostatně, mohl by ve vás vzniknout dojem, že je na tom folk dokonce výborně. Rozhodně je to nejsilnější, nejvýraznější a nejosobitější skladba desky. Už z názvu písně
Kamenná Lhota a kapely
Strunovrat je jasné, co posluchače čeká - naivní folklorizující omalovánkový popěvek. Do mateřské školky dobré. Vlastně ani tam ne, kazilo by to vkus. Tak do některé z pohádek Zdeňka Trošky – ano, tam se to hodí. Ale proč ne, když už je němý film out, něco pod záběry zelených pastvin s běžícími princeznami a chasníky znít musí.
Kudy jít dál se ptají
4zdi - fakt nevím, ale tudy radši ne. Nejenže došli na konec slepé uličky, ale ještě bezhlavě narážejí na zeď na jejím konci. V téhle uličce inspirace a nápad nebydlí, zato tam textaři odložili tunu frází.
Bujabéza nabízí skladbu
Šiditel a ve srovnání s tím, jak si je pamatuju, znějí jako v posledním tažení. Uhnuli trochu k mírnému jazzíku a je znát, že ho moc necítí, jen to chtěli prostě „jinak“. V baru, po půlnoci a dvou lahvích vína to bude výborná náladovka.
Radek Bartoš je prvním příkladem osamoceného a nešťastného písničkáře v písni
Polopřímka, který má navíc smůlu, že je následován přeci jen už ostříleným a drzejším, ale také energičtějším
Montym s písní
Tuli-pán, takže jeho bezradnost vynikne ještě víc. Nezachrání to ani náznaky toho, že někde tam daleko by mohlo být blues. A taky trošku blábolí - pardon, filosofuje. Monty bohužel opět nepřekonává svého Tlustého pána nebo Koníka, opět vsadil na zdůraznění svého původu a „ostravské rázovitosti“, ale že by k ní patřilo i to nejjednodušší vybrnkávání melodie, to se mi nechce věřit. Takže musím napsat, že interpretační nejistoty nahrazuje ostravštinou. Jako autor by ušel, i text a jeho obsah i formální provedení by šlo. Nechtěl byste, Monty, psát třeba pro Tomáše Kočka? Že bychom se zbavili té věčné Goduly… Pak následuje
Petr Novotný s písní
Mojžíš a je ještě mrtvější, než kolega Bartoš. Ani v textu nenajdete nic, o čem byste mohli aspoň napsat, že je to blábolení nebo filosofování. Z nudy písničkářů vás vysvobodí
Hluboké nedorozumění s písní
Baraba - platí o nich ale to, co o Žamboších. Téma písně je zajímavé i pěkně zpracované, ale příběh je pozorován tak nějak z dálky.
Passage přispěla písní
O nás a nezbývá mi, než zopakovat předchozí - jako kdyby hráli na půl plynu, aby moc nevynikli. Nepřesvědčí, ale pokud je znáte, tak nezklamou. Dát si název
Žalozpěv je zvláštní forma sebemrskačství a musí u sžíravějších recenzentů, než jsem já, vyvolávat gejzíry vtipů na kombinaci slov „žalo(stný)“ a „zpěv“, rozvíjející se do variací „nejen zpěv, ale i hudba“ a „nejen zpěv a hudba, ale i text“ a nakonec se to spojí do jediného výrazu „žaloskupina“ nebo „žaloopava“. Skladba Žalozpěvu je přesně ten příklad, proč se pak následně musíme ujišťovat, že to folk přežil a ještě žije. A ještě ty Jeseníky do toho - jsou podány tak dramaticky, jako kdyby to byl Himálaj za bouře.
Madalen mají na albu skladbu
Panna a lev. Trošku naivňoučká, šlape na paty skupině Strunovrat, ale téma je spíše městské, za originální se považují přirovnání: „
jak legoland“, nebo „
jak úřad vah a měr“. Zpěvačka zaujme v dobrém svým čistým výrazem, a v horším manýrou ve výslovnosti přízvučných samohlásek („teryjééér“). Předposlední na desce je
Šantré s písní
Posledním zlatem. Odvádějí standardní výkon, bohužel, slyšet je v jedné řadě vedle Žambochů, Marienu, Hlubokého nedorozumění a Passage, bez bookletu je nerozliším. A tady vás napadne, že zde bude zakopán druhý důvod toho, že folk sice žije, ale pořádně nevíme zda, kde, proč a kolik životů. Tady to vypadá na jeden, a přitom jich je pět. Závěrečný
Žalman a spol. mi opravdu není jasný, proč zde je.
Vítr z hor je nezvykle patetický, až tak, že vypadá jako modlitba za úrodu nebo aspoň za příjezd pojízdné prodejny. Jenže Žalman a spol. je tak ostřílený, že i ze sebevětší pitomosti udělá stravitelné umění. Proto tu taky je tak dlouho a s úspěchem. Ostatní na desce zúčastnění umělci - poslouchejte Žalmana, choďte na Žalmana a za 40 let možná budete mu po kolena.
Desku lze tedy rozdělit na jedničku - Epíky, dvojku - pětici výše vyjmenovaných nerozlišitelných kapel, trojku - ostatní kapely a čtyřku - písničkáře. A na Žalmana, který jen hostuje z jiné ligy. Ale do auta to není špatné album.
Ceny Anděl 2024 - výsledky 1. ko...
Nezávidím. Slyšel jsem Třešňáka a je to mimo kateg...
Lampa odešel
Mnohokrát jsme na vandru zpívali byl to skvělý kam...
Dost pozdní návrat banjisty Miro...
Spektrum pravidelně slýchám na regionálních akcích...
Dost pozdní návrat banjisty Miro...
Ahoj.kdysi jsem hrval ve skupine Spektrum Horni sl...
Hvězdy jihu 65 - Folk & Country ...
Pro úplnost: První album kapely Spolektiv ...a t...
Zahrada písničkářů 2024 představ...
Moc děkuji za možnost vystoupit na tomhle skvělém ...