gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

20.12.2012 Protest song se vrátil? (Tomáš Pohl)    PDF Tisk Email
Fejetony
Výročí listopadu 1989 je za námi, ale éterem zní žánr, o němž jsem si myslel, že bude znít jen z hudebních archivů jako část pokladnice naší i světové kultury, která se neblýská jen chvilku. Říkat tomuto žánru protestní píseň či snad dokonce angažovaná píseň, nelze. Nevinný pojem angažovanost s sebou nese nádech festivalů politické a vojenské písně, na nichž se zdravilo u vrbiček a byla televize a desky, nebo se zpívalo a hrálo, protože zpívat o tom, jak pět přátel mám po boku je lepší, než se válet v blátě na cvičáku. V listopadovém mrazu roku 1989 nám zpívali před téměř miliónem lidi Vladimírové Merta a Mišík a Jiří Dědeček bláhově posílal komunisty lapidárně kamsi. Uplynulo 23 let a do éteru, na internet, ale i do Státní opery se vrací cosi, co je po létech známkováno jako „protest song“. Skvělý muzikant David Koller notuje, či spíše s ohledem na hlasové možnosti své blond partnerky recituje, že jsme sami atd., rozpustilý kluk z Ostravy před operním hledištěm plným lidí, jimž se nevím proč, říká celebrity, to všem dává sežrat, podivný holohlavec s kohoutem, potomek husitů, hlásá spravedlnost. Veřejnost, či podle mého soudu zejména její část, hrdinně se vyžívající v anonymních internetových diskusích či využívající nabídky umělecké skupiny s vtipným názvem mobilních čísel mocných, mísí lidovou moudrost s antisemitismem a znalostí fotbalových pravidel s doprovodem vulgarit. Při poslechu těch nových protestsongů si tato veřejnost libuje, že to těm nahoře aspoň někdo za všechny poví. Tak nějak se mi to všechno angažování a tleskání nezdá. Nejde o to, že by se „tam nahoře“, ale i „o pár podlaží níž“ nekradlo, ale nějak mě při tom kolektivním protestování blahem nemrazí. Málo platné, i protestsong, stejně jako Jetelíček u vody, by měl být kusem umění a měl by být trvalkou a ne tající zmrzlinou, po níž na jazyku nic nezůstane. Kryl, Nohavica, Merta u nás a Okudžava, Vysockij nebo Galič, ti jsou každý jiný, ale mají společné jediné - jsou součástí kultury, jsou hodnotou. Hodnotou, která dávala sílu v době, kdy za politický vtip, píseň, dlouhé vlasy nebo třeba vůbec za nic, šli lidé do basy a někdy i na smrt. I ve státech, kde se mohlo, zpíval Guthrie, že zem je pro všechny, Dylan protestoval proti umírání v Masters of War a Donovan v Universal Soldier. Není znakem protestsongu, že se mu daří jen v zemích, kde zákaz a příkaz jsou nerozlučnou dvojkou, znakem protestsongu je jeho síla, víra v autora a interpreta. Pokud ne, je to častuška a laciné pozlátko, opticky působící na ty, kteří nepřemýšlejí, ostatně jako každý kýč v umění. Žánr protestsongu patří do folku. Bohužel, národ je oblbován a skutečné hodnoty vznikající na tomto kulturním ostrově, jsou mu utajovány. Spíše si ale myslím, že většina národa o to vůbec nestojí.

Sdílet na...
Kam dál?

» Malý festival velkých osobností (Petr Linhart)

» Karlu Krylovi (Tomáš Pohl)

» DVD Jarka Nohavici ke stažení (FOLKtime.cz)

» Jiří Dědeček - Řekněte to mýmu psovi (Jarda Síbrt)

» Folkové prázdniny oznamují „snový“ výběr domácích účinkujících (Michal Schmidt)

Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Jura Nedavaška  - Častušky...   |5.104.16.xxx |22.12.2012 13:31:57
Mám máslo na hlavě,ale píšeš mi z duše Tomáši.
Přeju Tobě a všem ostaním rozum a cit.
Váš Jura z Valach
Celestýn Ryba   |78.45.134.xxx |24.12.2012 16:51:45
Co se bude dneska vařit?
MK   |212.71.132.xxx |25.12.2012 18:06:15
Jako vždy na vánoce, RYBA, Celestýne Babko.
MK   |212.71.132.xxx |23.12.2012 07:07:50
Ale tak pokud si ony Tomášem zmiňované záležitosti přeřadíme ze škatulky "protestsong" do škatulky "komunální satira", budeme doma. Ta byla dovolena i v režimu zákazů a příkazů a byla dokonce žádaná, protože odváděla pozornost. A umělecky byla právě na té úrovni, co jsou (nejen) ty zmiňované songy a interpreti. Komunální satirou umělci nic neriskovali, vypadali statečně a ještě z toho měli zisk. Právě tak jako dnes ti, o nichž píše kolega.
autor článku   |78.45.221.xxx |23.12.2012 10:11:16
Juro, nevím, o jakém másle to píšeš ? Honzova tvorba je ve sféře moderní folkové písně rodinnou perlou a bez Tebe by tak nevyzněla. Přeji Tobě, Honzíkovi a Stáně krásné Vánoce a v roce 2013 hodně líbání múzou.
K těm, o nichž nepíšu bych zařadil i slovenskou kapelu Živé kvety, na Slovensku - ale i u nás zcela ojedinělou. Dvojčetem zpěvačky Lucie Piussi je režisérka Zuzana, která natočila film o slovenské justici a předtím např. film Od Fica do Fica. Zatímco naši "hrdinové" berou honoráře, Zuzka P. má potíže a na krku žalobu. Předtím zlikvidovali její bratislavskou scénu Stoka. Tohle není tlachání s mafiánem Janouškem nebo vekslákem u pumpy a pak pár desítek tisíce prodaných knih, tohle je pořád umělecká odvaha. Naštěstí nežijeme dále na východ, kde se skutečně odvážní vraždí- viz např. Anna Politkovská.

Tak ještě jednou pěkné Vánoce.
Jura Nedavaška  - Častušky...   |5.104.16.xxx |23.12.2012 14:27:13
Milý Tomáši,
mnoho skladeb,které Jan napsal mám moc rád a jsou to i pro mne skutečné perly /Dřevorubecká a podobně/,ovšem jsou i takové,které řadím mezi častušky a mrzí mne,že zabírají místo na koncertech...Jan /a tomu rozumím Bohužel/míchá barvy koncertu z celé palety.Já ovšem nemám moc rád reflexní...Jezuskote já považoval režisérku a zpěvačku za jednu osobu a to Živé kvety miluju!
Tomáš Pohl   |78.45.221.xxx |23.12.2012 16:08:33
Juro,
já u Honzy ten pocit nemám, ale to víš, mám ho nekriticky rád, to se stává. Holky Piussky jsou dvojčence, jak říkají naši sousedé.
Jura Nedavaška  - Protestní písnička   |5.104.16.xxx |28.12.2012 15:59:24
Tož jednu českou jsem našel:
http://youtu.be/Coh48RR6ANA
veselou transformaci
Vám všem přeje Jura z Valach
-toh-   |109.80.144.xxx |29.12.2012 04:19:20
Protestsong, to je fenomén, který mě hodně zajímá.
Týdeník Respekt v jednom ze svých nedávných čísel v rubrice Minulý týden zmínil, že se (poprvé po 23 letech – nebo tak nějak to psali) začaly v Česku znovu skládat protestsongy. To mně přijde jako příliš velké zjednodušení, neřku-li ignorantství, kterého bychom se aspoň my, kteří jsme snad blíže u zdroje, měli vyvarovat. Samozřejmě, poctiví autoři, které tento poddruh písně zajímal, ho psali kdykoli dříve. (Čímž neříkám, že ti, které nezajímal, nejsou poctiví autoři.) Jenom jich v poslední době vzniká mnohem víc. To je pozitivní – taky nikdy za posledních 23 let nepřišlo sto tisíc naštvaných lidí na protivládní demonstraci jako letos, ještě nikdy za posledních 23 let neměli lidi těch nahoře tolik plné zuby, takže píseň reflektuje skutečnost. Což přece má. Je to ovšem i negativní: přibylo – nebo mohlo přibýt – vypočítavého, netvůrčího patlání. Inu – i za komunismu existovaly poněkud vypočítavé protestsongy.
Za jednoho z nejplodnějších a nejpoctivějších současných tvůrců protestsongů považuji Honzu Žambocha. Nevím o ničem, Juro, co by mi od něj připadalo vypočítavé nebo jako častuška. Současně cítím, jak je směšné, že o tom zrovna Tobě kážu; třeba ho mám taky nekriticky rád…
Velmi mě rozezlilo interview, které jakási servilní novinářka páchala s Tomášem Klusem: čím to, Mistře, že kromě Vás není v této zemi nikdo, kdo by psal protestsongy? Ech, sám nevím, také bych byl rád, kdyby byl v této zemi aspoň jeden folkař, který by se mi v této disciplině blížil… Nesnáším neinformovanou bohorovnost, ale současně mně vadí postoj: nemám Kluse rád, proto budu tvrdit, že žádné protestsongy nikdy nenapsal. (Prostě mohu o komkoli, koho nemám rád, tvrdit například to, že nepíše protestsongy, ale komunální satiru.) Proč? Jen proto, že ten jeho nejznámější je umělecky slabý, kýčovitý, (přiznaně) hospodský? Ano, Jetelíček u vody i protestsong, stejně ovšem jako píseň milostná, pracovní či vlaková by měli být kusem umění. Když ale nejsou, tak je to prostě slabý protestsong, slabá píseň milostná… a ne že se z té písně kvůli neuměleckosti kamsi záhadně vypaří třeba vlak.
A úplně nejhorší by bylo myslet si, že protestsong mohu psát jen tehdy, když mně za něj hrozí minimálně kriminál, že za něj nesmím dostat honorář, nebo že bylo možno ho psát v této zemi, pouze když úpěla pod rudým jhem. Moji ročníkové (a lehce starší): cožpak jste nikdy za bolševismu od jeho obhájců neslyšeli, že když jsme nezažili válku a její hrůzy, nemáme právo ten jejich skvělý systém kritizovat? Fakt se chceme chovat – v modrém – stejně?
Poslední řečnická otázka se už netýká pouze muziky, ale vraťme se raději k ní. Chtěl jsem na uklidněnou doplnit, že se slova protestsong nebojím (i když jsem si v tomto příspěvku vybral jeho asi tak pětiletý příděl) a že si nemyslím, že se týká jen tzv. politiky. Prostě: vyskytne se nějaký jev, který s tvůrcem nějak zahýbá: nesouhlasí s ním, chtěl by proti němu nahlas zakřičet, no tak napíše protestsong. Příklad? Vzpomínám, jak před lety napsal Ivo Cicvárek píseň o tom, jak v Lysicích na návsi opilí čerti zbili Honzíka (volně parafrázováno). Nijak moc ji pak nepopularizoval: třeba měl pocit, že v ní není kus umění, že je to jen taková časová tající zmrzlina. Mě tehdy velice potěšila… Prostě jsem tím chtěl říct, že když připustíme dostatečně širokou definici, tak protestsongů je z celkového množství písní opravdu dost velký podíl. A s komunální satirou to nemá nic společného.
Odpusťte, že jsem se tak rozpovídal. Přišel jsem před chvílí z afterparty po koncertu Druhé Trávy a Garcíi a nechce se mi spát. A fenomén protestsongu mě fakt zajímá…
Tomáš Pohl   |78.45.221.xxx |29.12.2012 12:29:27
Tomáši,
díky za k dlouhý a kvalitní příspěvek, který by mohl být samostatným článkem. Občas si hraju jednu z posledních scén S a Š, kde jejich společný song je uvozen větou "Protestsonzi, ti jsou moji".. a pak jedou proti stranám, proti tomu, kdo se češe atd. Typický Suchý, který si snad nikdy nezadal nějakou aktuální laciností. Jednou jsem sice diskutoval s Milanem Dvořákem, proč Suchý dal na konec písně Léta dozrávání (Život je pro mě obnošená vesta..) poslední sloku, jak mladí nikdy nebudou pesimisté, jako hrdina písně, co si lehal na koleje. Řekli jsme shodně, asi to v té době bylo třeba, byť to do textu jaksi nezapadlo. Souhlasím taky s tím, že protesong může skládat i osoba neúčastná odboje a nepronásledovaná. Horší ale je, pokud tato osoba podala nějak ruku režimu, který pronásleduje a poté žije stále pod praporem odboje. Tohle bylo a je v každé době. Chudák Burian to odskákal po válce za všechny, co dostávali Svatováclavské orlice a pak se převlékli do montérek a hráli plavecké a jiné mariáše. Na téma "komunální satira", užitý v diskusi jsem zatím nereagoval. Pamatuji dost a v týdeníku Dikobraz i jinde znělo např. "Družstevnící, co tropíte, krávy máte, nedojíte? " etc. Člověk hltal každou narážku, ikdyž tam ani nebyla. Společným jmenovatelem povolené satiry a mnou přímo i nepřímo citovaného doučasného protesongu je, že to není kvalitní. Dnes lze v podstatě vše, a to je dobře. Pokud ne pomník Václava vyleze člověk s výrazem soudruha z ÚRA (pro mladší bývalá Ústřední rada jediných a odborů v ČSSR) a burcuje davy, nic proti tomu. Nikdo hjo nezavře a kdo chce, ať poslouchá. Jen by mi třeba dost vadilo, kdyby si k tomu pustil třeba Kryla. V románu Martin Eden je pěkné přirovnání" jako růže na prkýnku záchodu". Otázkou je, kdo může za informační embargo o kvalitní hudbě, zařaditelné do protestngů, mimo mainstream ? Vedle nechuti a neznalosti médií si stále myslím, že jsou to hlavně posluchači, které to nezajímá a mají raděj předkousané. Nicméně prvky protesongulze objevit i tam, kde by je člověk tolik nehledal. Co říká hrdina písně Podvod.. půjdu se mejt a pozhasínám, co bude dál ? Krom milostné lyriky, spočívající v lístosti nad tím, že zahnul, propaguje buď akci Čisté ruce nebo bojuje za heslo "Žloutenka čistotou neprojde" a dále šetří energii. Pak k čemu není dobrá jedna nevěra .. ?
Hezký nový rok s protestsongem i bez něj
MK   |212.71.132.xxx |29.12.2012 20:03:19
Ten termín komunální satira jsem tu použil já a kolegu -toh-a evidentně rozezlil. Ale pojem komunální satira neni nic špatnýho, to je prostě škatulka. Tak jako je dřevo, překližka a malba dřeva na umakartu. Já netvrdim, že někdo koho nemám rád nemůže napsat protestsong,ale dosud tak neučinil...
Když už to tu tak probíráme,mrkněme se na to z druhé strany. Zaujalo mě, jak se nám hodí a líbí filmy z 50.let. Koukal jsem se po spoustě let opět do televizního programu a na Štědrý den filmy s léty vzniku: 1952,1954,1959... Dvakrát pohádka a dvakrát Anděl. Zejména ty pohádky jsou agitky jak hrom. Princezny si vezmou zdraví mladí silní kádři z pracujícího lidu, pan král je moudrý a osvícený (tak jak by chtěl být vnímán generální tajemník). V pozadí se smějí Gottwald, Zápotocký a Nejedlý, a houpají se Slánský a Horáková....
A jak se na to všichni (určitě i kolegové Tomášové) s nadšením koukáme, co? Nějakej protestsong by na to nebyl?
Tomáš Pohl   |78.45.221.xxx |30.12.2012 10:23:42
Miloši,
samozřejmě máš pravdu. Ten Anděl je úděsný, ale diváci včetně mě krom toho nechtěného humoru, jako např. Měli bychom ten kolektivní duch přenést i do naších závodů nebo Všecj z baně Dolu Hlubina v Ostrave..je tam fenomenální Marvan. Když hráli Anděla v Budapešti, vítaly pana Marvana davy lidí. V padesátých létech krom těchto filmů byl natočen i Stříbrný vítr, Měsíc nad řekou či geniální Ztracenci podle povídky A. Jiráska nebo Fričův film dnes naposled. Přiznám se, že se na starší filmy včetně těch Plaveckých mariášů či K.M. Wallo dost hrozně zveršované Princezny se zlatou hvězdou, dívám docela rád. Horší je období po roce 1970, tam se nelze už ničemu ani zasmát. Zajímavý je důvod, proč se Pyšná princezna točila černobíle ? Pan Vávra spotřeboval v té době dost barvy na Husitskou trilogii, což jsou filmy nepostrádající rovněž nechtěný humor, např. hodinky na ruce jednoho husity. Tak se omlöuvám, český film je můj velký koníček.
davy   |Registered |30.12.2012 12:20:01
Po roce 1970 vznikly i kvalitní filmy, mně se asi nejvíc líbí ten tzv. "velmi, ale velmi špatný".
Myslím si, že většina diskutujících se tu shodne v názorech a jenom používá odlišnou terminologii. Pojem "komunální satira" se prostě hůř definuje než např. dřevo.
Tomáš Pohl   |62.168.34.xxx |30.12.2012 17:18:55
Ale fuj, Davy, takhle polemizovat s dobrým, ale opravdu dobrým názorem na film. Doufám, že nový pan prezident bude jiný, ale opravdu jiný..
Jura Nedavaška  - Častuška...   |5.104.16.xxx |31.12.2012 02:37:52
Nebudu se pouštět do žádných definicí,neboť si myslím,že vkus nás rozděluje"...Co se týče Jana,jsme myslím smířeni" s tím,že máme rádi,každý jiný humor a možná i nadsázku...
Kuba Horák  - ...   |83.208.105.xxx |29.12.2012 23:18:34
Myslím si, že pro společnost nasycenou negací je nejlepším "protestsongem" píseň, ve které je pokora, něha a podobné "přísady"...ale tím bych asi zklamal ty, kteří čekají ty nové Kryly, kteří to "do nich" naperou a pomohou tak vytvořit to správné podhoubí pro tu lepší a dokonalejší revoluci. Nejlepší protest proti nelásce je láska, proti krutosti něha a proti nadutosti skromnost, proti falešnosti pravda. Tak to vidím a v tomto duchu se budu snažit psát (pokud mi bude dáno) protestsongy. Jak říká pan Eckahrt Tolle: "bojovat proti šílenství nelze...vede to k tomu, že sami zešílíte".
Tomáš Pohl   |78.45.221.xxx |30.12.2012 10:12:34
Kubo, Ty a Michal patříte samozřejmě do té skupiny, která neburcuje, ale konstatuje.. tak si tu v Boru žijem..To je přesně ono, bez pozlátka, podbízivosti. Pokora, to je přesně ta vlastnost, která dnes chybí. Kryl také není pouze.. nasrat, jo nasrat, ale i nádherná Nevidomá dívka nebo Důchodce. Tak pište, kluci, vždy Vás budu rád poslouchat, protože obohacujete lidi, kteří umí naslouchat. Konzumní tupci ať se radují za svých radostí. Krásný Nový rok
jan-matěj rak  - ja bych to s tim protestsongem   |213.192.3.xxx |30.12.2012 20:01:30
videl asi stejne jako s dnesnimi protesty vubec.ta dnesni vecna nespokojenost je podle meho jakousi narcistni projekci skutecnosti: ja, kritisujici, jsem hoden zit v tomhle case, v te nejhorsi, nejzkorumpovanejsi, nejprohnilejsi dobe, zvysuje to mou velikost a muj historicky smysl. Ano: ziju v dobe, kdy o neco jde a kdy je muj hlas hlasem pro dobro, spravedlnost a pro budoucnost. Mnozi marni tlachalove, ve skutecnosti si dobre zijici, si proste chteji aspon chvili pripadat jako ti, kteri nam kdysi /nedavno/ svobodu, mir a lidskost vybojovali s nezanedbatelnymi osbnimi risiky a ztratami. Takovy je i dnesni "proteststong". Opravdovy protestsong proste ukazuje hodnoty, ktere maji hlubsi koren a ktere jsou casto lidem neprijemne, zneklidnujici. Pro mne je to treba Bezpecne reggae Zambochu.
MK   |212.71.132.xxx |30.12.2012 22:07:51
JMR: Jo, souhlas. Právě pro ty plytké povrchní protestsongy o tom že se krade a zdražuje mám termín komunální satira. Ono ve skutečnosti je dneska velmi málo témat ke skutečným protestsongům.
Tomáš Pohl   |62.168.34.xxx |31.12.2012 10:46:17
Komunální satira je pojem, který bych charakterizoval geniálním Haškovým názvem "mírný pokrok v mezích zákona". Jako skalní haškolog doporučuji přečíst jeho povídky Jak Cetlička volil nebo Obecní volby či celé Dějiny strany mírného pokroku. Jak je to dnes v té prezidentské šaškárně aktuální ! Filmy "šedesátek" použily optiku komunální satiry na kritiku režimu- zejména Podskalského Bílá paní, veledílo, které můžu vidět pořád. Nechtěným humorem překonáno až "uměleckou odvahou" Muže na radnici nebo Okresu na severu.
Myslím, že pod pojem protesong zařadíme i zhudebněné básně K.H. Borovského, F.L. Čelakovského a vůbec nej song je husitský chorál, žel hraný protestantem - taxíkářem z Václaváku či užitý již zmíněným pěstitelem kohoutů.
Mám radost, že je tu konečně nějaká diskuse, navíc vedená bez urážek. Asi bude povánoční náladou. Matěji, i Tobě a všem Tvým blízkým v čele s tátou, přeji zdraví, štěstí etc.
MK   |212.71.132.xxx |31.12.2012 19:24:34
Toho tebou jmenovaného Haška bych nazval Satirou (s velkým S a bez přídavných jmen). Ano, jako kdyby to psal dneska. A to je taky jeden znak kvalitního dílá - je aktuální i přes desítky let a změny režimů a vývoj doby. Dnešním písničkám jistého mladého protestsongisty po nejbližších volbách nebude rozumět nikdo.
Kuba Horák  - ...   |83.208.105.xxx |31.12.2012 01:05:30
Na tom něco bude, Matěji.
Kuba  - ...   |83.208.105.xxx |31.12.2012 03:21:26
Díky, Tomáši. Budeme se snažit podle svýho svědomí:) I Tobě klidný a radostný rok...A vlastně všem folktimistům i nefolktimistům.
-toh-  - Klidně protestujte... protestujte klidně...   |194.228.20.xxx |05.01.2013 17:19:46
Přeji všem diskutérům vše nejlepší v novém roce, zejména pevné zdraví a hodně radosti z muziky.
Víte, pojmy jsou pojmy, klidně si každý držme své, důležitý je obsah. Přesto se ještě jednou pokusím sdělit, že na pojmu protestsong není nic špatného. Je to prostě písnička, kterou umělec napsal, protože se mu něco nelíbilo. Myslím, že je to stejně legitimní spouštěč tvorby, jako to, že se někomu něco líbilo. Alespoň v mém pojetí nejsou nutnými atributy protestsongu zpěv s pěnou u huby, mávání fanglemi, skandované pokřiky, politično v nejužším slova smyslu nebo já nevím, co ještě si můžete představovat nebo Vás může iritovat. Ano, Matěji, Bepečné reggae je krásný příklad opravdu velké, skvělé písně - a současně to z mého pohledu je učebnicový příklad protestsongu. Říct, že "dneska je velmi málo témat ke skutečným protestsongům" (nějak odmítám dělit protestongy na skutečné a neskutečné, či dnešní, nebo jak), je stejně obsažné, jako říct, že dnes je vůbec nějak málo témat na písně. Prostě záleží na invenci, to je celé.
Kubo, nikde jsem nenaznačil, že prostestsong je to nejlepší, co lze napsat. Tvoje texty jsou moc dobré a jsou hodně jiné, takže je, myslím, zbytečné vytvářet komplikované oslí můstky pro sdělení, že "tohle je ten můj protestsong". Není, a vůbec to nevadí. Víc mi vadí máváni jménem Karla Kryla v souvislosti s revolucemi a zešílením. Nikdy jsem si s ním bohužel nepopovídal, ale z toho, co jsem od něj a o něm četl, si myslím, nechtěl bojovat proti člověku, ale bojovat proti zlu pokládal za důležité. Když vytknu před závorku, že my se tu bavíme o "boji" v textech, a to opravdu krev neteče, tak s ním souhlasím. Rovněž tak si myslím, že by mu víc než hraní jeho písniček na odborářskáých demonstracích vadilo jejich pozpěvování Danielem Landou, třeba při zakládání obskurních řádů jako Ordo lumen templi.
Matěji, oblíbené pomýlení každé genereace, každé společnosti spočívá v tom, že si myslí, že něco takového (je jedno, jestli kladného nebo záporného) co oni zažívají, tu ještě nikdy nebylo. Souhlasím, nafukuje se tímto způsobem vlastní ego a je na to třeba dát pozor. Doufám, že z toho ale neplyne nutnost psát pouze bezkonfliktní písně typu Chytila jsem na pasece motýlka. A Tvoje sdělení, že tlachalové si dobře žijí, mně bohužel dost připomíná hlášky Rudého práva, že jistý dramatik si dobře žije a přesto pomlouvá naši skvělou vlast.
Na konec něco, co není o protestsongu, ale reagoval bych rád. Zatímco bolševický velitel města Samara, to je Satira bez přívlastků a s velkým S, české pohádky jsou agitky jak hrom. Ne že by se na jejich filmovém zpracování z 50. let nepoznalo, že jsou z 50. let - to by bylo dost divné, ne? - ale zde jsou kritizovány dost imanentní atributy českých pohádek, jako to, že král je moudrý (myslím, že ne vždy) a že princeznu si vezme mladý, silný, pracující (ještě většinou s tím plebejským jménem Honza). Takhle ovšem ty pohádky vypadaly už v 19. století - pokud nás tedy nepodvedla komunistka Němcová. Možná by bylo dobré napsat nové - třeba o tom, jak si princeznu vezme lidský zdroj z Goldman Sachs. Zápletkou bude, proč nechce půl království, ačkoli jeho jediným citem je hrabivost. Rozuzlení pak bude, že proto, že půl království by mu nestačilo ani na denní útratu. To natočej, MK, na takovéhle věci se granty dávat budou. A my se pak můžeme dohadovat, jestli je to komunální satira, nebo protestfilm...
Ještě jednou přeji všem vydařený rok 2013. A nebojte se diskutovat. Ať tu není smutno.
MK   |212.71.132.xxx |05.01.2013 18:51:57
Podle jejich rady, -toh-, se nebojim diskutovat a poznamenávám, že právě neschopnost odhalit agitky vedla k tomu, že se tak dlouho ony a jejich nositelé a tvůrci mohli držet u vesla či kormidla. Božena Němcová s dovolením popisovala prostý lid (ale i moudrou paní kněžnu) úplně jinak, než je popisován lid a král v těch pohádkách. Jakmile na to zapomeneme, vrátí se časy ne Boženy Němcové, ale těch pohádek. Pamatujou si to zejména o nadcházejícím víkendu. Právě proto, že si nemyslím, že zažíváme něco nového, ale že to tu už všechno bylo, jak sami moudře píšou, -toh-.
No a k těm protestsongům a komunální satiře - nedořekli to, -toh- celé: CIT: "Je to prostě písnička, kterou umělec napsal, protože se mu něco nelíbilo." Ano, to je protestsong - a komunální satira je písnička napsaná protože si umělec myslí, že se někomu něco nelíbí a jde tomu (na objednávku) vstříc.
davy   |Registered |05.01.2013 19:13:55
"Jenom?" "No dobrá, tak celý království."

Zdravím a též všem přeji hodně štěstí a zdraví v novém roce.
Těžko dnes poznáme, zda by jiné pojetí pohádek z 50. let bylo tehdy politicky průchodné. Někde jsem si přečetl, že právě s prosazením moudrého krále byly problémy, neboť nějaký vlivný činitel nechtěl připustit existenci moudrého feudálního vládce. Navrhovaná pohádka o hrabivém lidském zdroji nevypadá zle, ale cimrmanovský konec ve stylu "já nechci bejt bohatej, nebo nám to království vemou" by byl podstatně poučnější - jak pro voliče levicových stran, tak pro "tunelové diskreditátory" stran pravicových (včetně těch, kteří jim tu diskreditaci ochotně umožňují).
To byl nějaký neplánovaně dlouhý úvod, navíc jsem se původně překlepl a napsal "diskraditaci" - docela vtipná chyba.
Myslím si, že důležitým prvkem je vztah autora PS/KS k problému popisovanému v písničce. (PS/KS je univerzální zkratka pro protestsongy i komunální satiry, aby se to nemuselo složitě vypisovat ). Někdo prostě tím problémem žije a píše sám za sebe nebo přinejmenším za lidi, se kterými je nějakým způsobem spřízněný. Napadá mě např. Merle Haggard, u nás třeba Nedvědi v brontosauřím období, samozřejmě i Kryl atd. Pokud někdo tvoří podobně kvalitní písně a díky tomu si dobře žije, nic proti tomu.
Naopak někdo se dotyčného problému chopí tak, že jej neúměrně nafoukne do gigantických rozměrů a své ego nafoukne taktéž (viz "kouzelník" uvedený v příspěvku -toh-). A pak je ještě další způsob, tj. povrchní ztvárnění něčeho, o čem autor ví starou belu. To pak není PS/KS, ale pouze KS nebo spíš ŠKS (případně VAVŠKS, jak by řekl pan prezident ). Tuto slepou uličku jsem si sám opakovaně vyzkoušel koncem 70. let z důvodu vlastní lenosti. Jakžtakž schopné téma, jeden až dva nápadité rýmy a ten zbytek už se nějak dal odfláknout. Tvořit tyto písně nebylo žádné velké umění, umění bylo vydržet to poslouchat. Obávám se, že někteří autoři tak postupují i dnes, nejen v oblasti PS/KS. Nový Zlatý slavík (nebo jeho tým) si aspoň dal tu práci, že jeho nejznámější protestní píseň nepůsobí odfláklým dojmem a je tedy pouze KS (bez přívlastku VAVŠ).
Kvalitní protestsongy psal v první polovině 80. let Jára Ježek (dnes již bohužel nežijící) z legendární karlovarské kapely Čp.8. Jeden z jeho nejznámějších protestsongů se jmenoval Motýlek. Takže takzvaná bezkonfliktní píseň "Chytila jsem na pasece motýlka" je ve skutečnosti protestsong na druhou a navíc předběhla svou dobu, neboť vznikla dřív než Motýlek od Čp.8.
Tomáš Pohl   |78.45.221.xxx |05.01.2013 19:33:05
Davy,
taky přeji hodně štěstí a zdraví, zkratky jsou kouzelné. Je dobře, žes vzpomenul Motýlka a dnes žel téměř zapometu Čp. 8. Proti výdělkům protestujících nic nemám. Legendární Dylan se po "uchopení" manažer začal mít dobře, ale byl do jisté míry držen jako "svědomí národa" a navíc ho dřel bez nože, protože okrádat hvězdu, to už tady bylo ve Strakonicích a kolik takových "cekretářů" po světě běhá dneska, ale to jsou manažeři, lobbisté či poradci- česky trubci a šikovní paraziti. Těmi filmy v "sedmdesátkách" jsem měl na mysli např. Hrocha či Za volantem nepřítelem, což si lze bez špetky smíchu pustit místo laxativa nebo dávidla. Takže se radujme z díla každého poctivého autora, co nás osloví třeba i za rok nebo i dál.
davy   |Registered |05.01.2013 21:06:22
Ve zkratkách mám chybu, mělo by být VAOVŠKS. To klausovské "opravdu" mi nějak vypadlo.
Tomáš Pohl   |78.45.221.xxx |05.01.2013 21:12:03
CHDKJJN- chyby dělá každý jen já ne.. ale opravdu, opravdu ne
Kuba Horák  - ...   |83.208.105.xxx |06.01.2013 14:25:15
Tomášovi H - Díky za přání. I tobě a všem ostatním klidný a zdravý rok Děkuji též za reakci a za podporující slova týkající se mého psaní. Svou reakci tady jsem nicméně nepsal jako obhajobu toho, že i já píšu protestsongy, nýbrž jako své vidění protestsongu pro tuto dobu obecně. Když už jsi se o tom ale zmínil, několik písní, pod nimiž jsem podepsán jako autor textu, jako protestsongy opravdu vnímám, ale nevadí mi, že je to tak nějak skryté:) Jménem Karla Kryla nemávám. Jeho hněvu v písních rozumím, uznávám jeho odvahu a nebývalý básnický talent,ale nikdy na mne, ač jsem si vědom skutků minulého režimu, nepůsobily jeho songy nijak extra dobře...Ale to už bych pravděpodobně útíkal jinam.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Říjen 2024 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
  1 2 3 4 5 6
 7 8 910
1420
21
2931   

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc