26.04.2005 RozeMletý Folkový kvítek z Prahy (Lukáš Vořech Pokorný) |
![]() |
![]() |
![]() |
Konkurzy | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poslední výběrové kolo soutěže pro mladé folkové pěvce a "pěvačky" pro tento rok odehrála omladina v klubu Mlejn a to v neděli 10. dubna. Za podpory hostující taneční skupiny Crash Dance a hudebních těles Démophobia s libereckým Jarretem soutěžně vystoupila jedna kapela, jeden písničkář a pět písničkářek. Moderoval jim to bývalý vítěz Kvítku (a kdoví čeho všeho ještě) Jeroným Lešner, jenž tu zapěl i svou legendární Zvukařskou či letadélky naplněný Vrtulový svět. Jako moderátor mne mile překvapil. Viděl jsem ho v této roli poprvé. Jen se mi zdálo, že až příliš často směřoval svůj humor k porotě. Ta byla složena z folkových celebrit. Na jedné z přítomných židlí seděla písničkářka s podivuhodně temným hlasem Magda Brožková, energická dáma Pavla Mariánová ze ztraceného Klíče, učitelka Simona Rounová, Pavel Rada - šéfredaktor konkurenčního iFolku, a Jirka Hopp. Za pány učitele hudební výchovy se tu ještě posadil a soudil i Pavel Novák.
V kapelách tu byl vyloženě výběr. Celé jedny Berušky a to nemluvě o tom, že Aleně Vítové tři písničky se svou dvorní kapelou nestačily, a tak se přihlásila i jako sólistka. Trochu mne tyhle dívčiny, převážně čekatelky na občanský průkaz, vyvedly z míry. Nečekaně profesionální výkon. Po koncertě jsme v metru s kamarádem dospěli k závěru, že navštivit samostatný koncert Berušek by nebylo na škodu. Ze sólových vystupujících měl každý nějaký nápad a svou osobitost. Děti jsou ještě málo ovlivněné světem dospělých, a tak ukazují svou pravou tvář bez masek. Třeba Jan Dvořák dokonale bavil sál svými mezipísničkovými slovními výpady upřímnosti a obdivoval jsem se jeho odvaze vůbec vystoupení dokončit. Tréma ho zdolala na hlasivkách i rytmu. Nad mírně dekadentními texty jsem hloubal o Baudelairovi, kde snad Honza musel hledat inspiraci (nebo u nějaké punkové kapely?). Stejně tak si zaslouží obdiv Klára Vytisková, kterou jsem slyšel na pražském předkole Porty i s jejím Letem supermarketem i A lžu-li, laj mi, které jsou přinejmenším vtipné. Duo Katka Belšánová a Daniela Andrlová sice v rovinách nástrojově aranžerských působilo poněkud stereotypně, ale vícehlasý dívčí zpěv ukazuje přinejmenším na vcelku slušný stavební materiál pro další hudební činnost. Refrén u písně Hrad byl chytlavý, ale po několika závěrečných opakováních už unavoval. Zuzana Vytisková mi také byla povědomá z předkola Porty. Tam sice nepostoupila, a pokud sázela na Kvítek, pak neprohloupila. Její Bouře ve mne okamžitě evokovala nezmarovskou Vichřici P. a její filosfocký Krok už ukazoval, že Zuzka překročila hranici dětskosti svých úvah. Již jednou zmiňovaná Alena Vítová bude jednou zapsána mezi ony písničkářky, které dokonale ovládají oba své nástroje (hlas a třeba kytaru), ale naprosto dokonale přebijí své texty vyspělými melodickými popěvky. Zde by bylo velmi těžké ji nepustit dál, neboť působila nejsebejistěji ze všech vystupujících a navíc i jako nejzdatnější zpěvule. Přesto můj favorit přišel až na závěr. Marii Havlovou jsem si dokonce vyhledal i na netu, a tak jsem zvěděl, že fandíme stejné
Nežli se porota usnesla, muselo duo Démophobia zahrát část svých plzeňských povídaček. Démův tichý až šeptavý hlásek nechával pronikat humorným, ironií prosáklým textům do mozků zde přítomných diváků. Dému, jednoho z představitelů "punkové" Znouzecnosti, si v elektrickém hábitu vůbec nedovedu představit. Tím víc se na tu zkušenost těším. O co víc Déma vtipkoval, o to víc Jarreti z Liberce dali na smutné příběhy o lásce, až slza ukápla. Probírali se písněmi z celé jejich dvanáctileté hudební kariéry. Průnik elektronických předprogramovaných podkladů nám jasně vnikl i do folku, čímž jsem z této kategorie musel Jarrety pro jejich koncertně popový a samply naplněný ráz vyřadit. Neříkám však, že mi to vadilo. Ještě bych neměl zapomenout na vrcholné číslo v soutěžním bloku tanečního ženského kvarteta Crash Dance. Po stepovací části do prostoru pod pódiem vlétly tanečnice podruhé a oči pánů se chtě-nechtě musely stočit k štíhlým postavičkám poskakujícím do rytmu kankánu. O vhodnosti tohoto tance na dětské soutěži pomlčím, neb i pro tatínky se musí něco pěkného připravit.Na úplný závěr už zbývalo jen vyhlásit poslední postupivší do finále. V kategorii kapel to bylo jednoduché. Postoupili loňští vítězové: Berušky. Ze sólových vystoupení mají šanci Alena Vítová, Zuzana Vytisková a Marie Havlová. Folkový kvítek už čeká jen finále na Konopišti, které proběhne 14.5.2005 a bude naplněno bohatým doprovodným programem. Jen namátkou vybírám kapelu Divokej Bill nebo Jana Nedvěda, bude-li fit. Takže, pokud Vás zajímá, kdo bude budoucí největším folkovým kvítkem, pak nezapomeňte při Sdílet na...
Powered by !JoomlaComment 3.26
3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved." |
Mimořádný koncert v Akropoli: Ep...
Jednak jsem rád, že mám přehled ;-) A jednak za vš...
Nad knihou Legendy folku a count...
Karlovarský Bankrot se chystá po...
Změna času: Bankrot vystoupí v 16 hodin, v 15 bude...
Mimořádný koncert v Akropoli: Ep...
No vidíš; těžká hádanka to nebyla...
Mimořádný koncert v Akropoli: Ep...
A kdo je to druhé těleso šlapající bardům na paty?...
Fešáci po více jak šesti letech ...
Termín vánočního koncertu Fešáků je stanoven na 22...