04.05.2005 Dvakrát ve Mlejne na pražských Portách (Džexna) |
![]() |
![]() |
![]() |
Konkurzy | ||||||||||
Dávno již tomu? měla bych začít povídání o dvou dubnových mlejnských večerech. Rozepsaný článek civěl deset dní v počítači pro mou pracovní zaneprázdněnost a čekal, spatří-li světlo světa. Nepřečtete si tedy čerstvou reportáž, výsledky jsme vám nabídli aktuálně, spíše pokus o srovnání obou finále s několika poznámkami k soutěžícím.
1) Stejná jména totiž nemusí znamenat i stejné vítěze. Byla jsem zvědavá, do jaké míry se s rozhodnutím porot shodnu. (Vždy 2/3 shoda.) 2) Zajímaly mě momentální předvedené výkony, které leccos o kvalitě kapel vypovídají. 3) Zajímavá je i volba trojice skladeb pro jednotlivá finále. Ukázalo se, že někteří soutěžící vsadili na jistotu třemi stejnými skladbami, odvážnější se nebáli přijít alespoň se dvěma skladbami odlišnými. 4) Sledovala jsem, jaké trendy či vlivy se v muzice objevují, a hledala tipy pro návštěvu samostatných koncertů. Vybranou osmu postupujících - B.Koubová + P. Henel, MY3.AVI, Paduo, Wejlet, Ponožky pana Semtamťuka, Hromosvod, Jarda Holan a Grandis - doplnily 13.4. na Portě kapely Krivohlavy, Naspěch, Hluboké nedorozumění, Každýho věc, Rendez-vous a Qjeten, 18.4. na Trampské Portě Pětník, T'N'T a Narcis. Pro pořádek připomenu výsledky: na Portu v Jihlavě si účast vybojovali do finále Barbora Koubová a Patrik Henel, Rendez-vous s Magdou Brožkovou a MY3.AVI, do semifinále Wejlet a Krivohlavy, na TP v Ústí n. Labem do semifinálových kol Pětník, Narcis a Koubová s Henelem. Nejvyrovnaněji působilo na obou finále duo Koubová a Henel, pojedou soutěžit do Jihlavy i Ústí a bodovali v diváckém hlasování i na předkolech. Získali autorskou Portu za Nežárku, předvedli celkem pět skladeb, píseň Karlu K. věnovanou láskám Karla Kryla po oba večery. Koubová upoutává pěvecko - hereckými výrazovými prostředky, Henel klasickým nefolkovým kytarovým doprovodem. V hledišti vždy nikdo ani nedutal. Rendez-vous s Magdou Brožkovou po loňské nepříliš vydařené portovní premiéře letos postoupili do Jihlavy. Většina z vás zná Magdu jako písničkářku s kytarou, s kapelou se v autorských písních v aranžmá blížícímu se střednímu proudu profiluje především jako suverénní zpěvačka. Shodou okolností jsem je viděla o den později na dvojkoncertě (společně s Bezefšeho), kde odehráli skladby ze svého nového CD s jistotou a espritem, a přesvědčili mě, že je třeba obohatit si diskotéku.
Do semifinále "Jihlavy" postoupil Wejlet, jediný zástupce muziky bluegrassových nástrojů na pražských Portách. Kapela s kytaristou a dobrým zpěvákem Tomášem Ludvíčkem a baskytaristou Pavlem Womakem Juklem, sestavená jak jinak než z muzikantů známých z jiných sestav, nabídla tři písně, přihlášené i do autorské soutěže. V klasickém BG obsazení, kde bicí přesně podporovaly basovou linku, jsme slyšeli muziku s odpichem a drivem. Tipovala jsem postup i na TP, nevyšlo mi to. Krivohlavy jsou pro mne velkou neznámou, zatím spíše nevyhraněným příslibem do budoucna. Folkrocková kapela má říz, ve vlastních skladbách, dobře zazpívaných, mi jen nesedly problematické texty, populisticky kritická Totální ztráta, či nářeční sa v refrénu písně Listopad "Hejháj za dolinou, z čistýho nebe sa blejská, hejháj, tvojí vinou, zpívám tu, že sa mi stejská". Tady jsem se v tipování na postup do Jihlavy s porotou neshodla, dala bych přednost Hromosvodu nebo trampskému Hlubokému nedorozumění. Postup na TP oprávněně obhájil Pětník třemi acapellovkami a získal si i sympatie v hlasování diváků. Skupina interpretačně osvěžující, všichni členové, opět s Mančou Sršňovou, po vzoru kapelníka Honzy Hučína dynamičtí v projevu, uvolnění, užívali si to. Zvukomalebné podkresy "tondačenda" v písni Na titulní stránce s Lenkou Horákovou, či "houbahouba" v Mládkově Kousavé dece s Danem Pikálkem, jsou hravé vtipné nápady, pro Pětník charakteristické. Doporučuji shlédnout jejich samostatný koncert.
Z ostatních soutěžících mě zaujalo pěvecky dobře sehrané duo T'N'T. Tereze Ženaté a Tomáši Ludvíčkovi lze vytknout snad jen výslovnost v acapellové písni Láska je lék (láskajele? všele?!) Ludvíček je zručný kytarista, ale vždy mi při jejich vystoupení napadá, jak by písním slušela kapela, např. Ludvíčkově Chybí mě půl nejlépe bluegrassová, Paduo - Aleš Rogalewicz a Jiří Havelka, umějí vyprávět a vypointovat příběhy (Skokánek, Kráva, V zoo, Dřevorubecká). Holky zmalovaný písničkáře Jardy Holana získaly autorskou Trampskou Portu. Písnička vyzněla v doprovodech díky akustické kytaře Ondry Dědiče přirozeněji než naroubovaný doprovod elektrické kytary na "Jihlavě". Skupina KaždýhoVěc mě na všech vystoupeních upoutala expresivně "navztekaným" zpěvem výrazné zpěvačky Zuzany Pokorné, Naspěch odehrál libívý folkový standard, Qjeten s Květou Krejčovou povyrostl interpretačně. Ponožky Pana Semtamťuka důsledně zahráli na všech soutěžních vystoupeních vždy tři stejné písně možná s přílišnou rutinou. Na poroty nezapůsobili, nepostoupili. Berounští vodní trampové umí nejen Rozptylovou loučku, Mašinu? můžete se přesvědčit na samostatných koncertech, že vtipných příběhů v dixielandovém kabátě mají na repertoáru daleko víc. Největší výhrady mám k výkonům vokálně-instrumentálního Grandisu, myslím, že ani jedno z portovních vystoupení jim nevyšlo, zpívali ve spirituálech falešně s anglickou výslovností, která i mě, neangličtináře, tahala za uši. Pokud sbor fungoval jako "křoví" k sólovému zpěvu kytaristy, dal se jejich výkon akceptovat. Nedílnou součástí portovních večerů bývají moderátoři. Srovnám-li jejich výkony, jednoznačně bych vyzdvihla Petra Bohuslava uvádějícího Trampskou Portu. Přátelský projev, užitečné informace, jemný humor, tak lze charakterizovat jeho pojetí moderování. Zdeněk Schwager, moderátor "Jihlavy", své upovídané vstupy obdařoval dávkami dvojsmyslů v takové míře, že i slovo "propisovačka", kdyby jej vyslovil, by se mi zdálo sprosté. Pája Jindrák zvučil s přehledem, Trampskou Portu dokonce o půl hodiny zkrátil. Při rozhodování o postupujících měla rychleji jasno pětičlenná porota "Jihlavy", mohla si vychutnat i hostující duo Nestíháme. Písničkářku Evu Henychovou, hosta druhého finálového večera, rokující sedmičlenná porota TP neslyšela. Pořadatelé TP zase poskytli více informací o kapelách i chystaném finále v Ústí prostřednictvím tištěného zvláštního čísla Portýra a všechny oceněné odměnili kromě keramických "nesmyslů" i kartonem sponzorského piva? A na závěr pohled do hlediště. Na "Jihlavě" jej obsadila asi padesátka diváků, na TP jich bylo méně úměrně k počtu soutěžících, kteří spolu s příznivci kapel a přítomnými publicisty tleskající obecenstvo tvořili. O hladký průběh všech večerů se jako vždy vzorně, obětavě a s úsměvem starala dramaturgyně Mlejna Maruška Navrátilová. A než se za rok rozběhne nové soutěžní klání, budeme pečlivě sledovat, jak se úspěšným i všem ostatním kapelám bude v letošním roce dařit. :-))) Sdílet na...
Powered by !JoomlaComment 3.26
3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved." |
Mimořádný koncert v Akropoli: Ep...
Jednak jsem rád, že mám přehled ;-) A jednak za vš...
Nad knihou Legendy folku a count...
Karlovarský Bankrot se chystá po...
Změna času: Bankrot vystoupí v 16 hodin, v 15 bude...
Mimořádný koncert v Akropoli: Ep...
No vidíš; těžká hádanka to nebyla...
Mimořádný koncert v Akropoli: Ep...
A kdo je to druhé těleso šlapající bardům na paty?...
Fešáci po více jak šesti letech ...
Termín vánočního koncertu Fešáků je stanoven na 22...